CzesieK_BS
25/03/2013, 11:54 PM
Witam!!
W tym temacie chciałbym poruszyć temat budowy obwodnicy Suwałk. Jako miasto czekamy już ponad 30 lat na obwodnicę. W ostatnich latach prace nad drogą ekspresową S8 poszły małymi krokami do przodu. W 12 października 2011 r. została dostarczona do urzędu Suwałk decyzja środowiskowa zezwalająca na budowe drogi.
Goście nie widzą linków. Zarejestruj się aby zobaczyć ukrytą treść.
Od tamtego czasu budowa i wszelkie starania o S8 stanęły w miejscu. Prezydent miasta podczas zebrania rady miejskiej (16 lutego) zdecydował o comiesięcznych blokadach DK 8 E67. Blokady te polegają na tym, że przez dwa dni w miesiącu, w każdym z tych dni po 12 godzin ruch samochodów ciężarowych zostanie zablokowany od Szypliszk, miejscowości 14km przed Suwałkami jadąc od strony Budziska do Szczęwniewic, miejscowości 4km przed Augustowem jadąc od strony Białegostoku. Podczas tych blokad tworzą się kilkunastowe kilometrowe korki.
Od 2006 roku w Suwałkach od czasu do czasu były organizowane blokady drogi lub "masowe kontrole", polegające na tym, że co trzecia ciężarówka była zatrzymywana i kontrolowana przez Suwalskich Celników z IC w Białymstoku. Tworzące się przy tym kilku kilometrowe korki blokowały tym samym przejazd przez miasto. Slogany typu:
- "chcemy obwodnicy, a nie obietnicy"
- "Suwałki są ważne"
- "Precz z drogą śmierci" Stały się w Suwałkach na porządku dziennym. DK8 przekracza jakiekolwiek normy emisji hałasu i spalin. Na terenie Suwałk na DK8 ginie 67 osób (dane z zeszłego roku), a to jest niestety niechlubny rekord w Podlaskiem.
28 maja 2012 roku została ogłoszona umowa na zaprojektowanie obwodnicy Suwałk.
Goście nie widzą linków. Zarejestruj się aby zobaczyć ukrytą treść.
Cały przebieg prac i postępów na tle admistracyjnym i prawny przy budowie obwodnicy
4-16.09.2012r. Dziennik Gazeta Prawna opublikowała tekst „Nie będzie A2 do Terespola. Zielone światło dla ekspresówek do Gdańska”, z którego wynika, że do końca 2012r. ma powstać rządowy program budowy dróg na lata 2014-2020. Obwodnica Suwałk wraz z pozostałą częścią trasy Via Baltica z Ostrowi Mazowieckiej do granicy z Litwą, ma zostać wpisana na listę rezerwową, co w praktyce oznacza, że obwodnica Suwałk nie powstanie do roku 2020.
31.07.2012r. Pismo Macieja Jankowskiego – Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (stanowiące odpowiedź na pismo Prezydenta Miasta Suwałki z dnia 6 lipca 2012r.) informujące o prowadzonych pracach planistycznych dotyczących perspektywy lat 2014-2020. Brak deklaracji, co do terminu realizacji obwodnicy Suwałk, jak i innych odcinków drogi S-61 – „Podanie obecnie nawet przybliżonych terminów realizacji obarczone byłoby wysokim stopniem niedokładności.”
06.07.2012r.
Pismo Prezydenta Miasta Suwałk skierowane do wszystkich posłów i senatorów z terenu województwa podlaskiego z prośbą o podjecie działań zmierzających do ujęcia budowy obwodnicy Suwałk w ramach nowego programu budowy dróg krajowych i autostrad jako zadania inwestycyjnego przewidzianego do realizacji w latach 2014-2015.
Pismo Prezydenta Miasta Suwałk do Sławomira Nowaka – Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej oraz Lecha Witeckiego – p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad w sprawie ujęcia obwodnicy Suwałk w ramach nowego programu budowy dróg krajowych i autostrad jako zadania inwestycyjnego przewidzianego do realizacji w latach 2014-2015.
25.05.2012r. Podpisanie przez GDDKiA Oddział w Białymstoku umowy z wykonawcą dokumentacji technicznej obwodnicy Suwałk. Termin wykonania dokumentacji – 17 miesięcy)
marzec 2012r. Na stronie internetowej GDDKiA Oddział w Białymstoku widnieje wykaz zadań prowadzonych przez GDDKiA Oddział w Białymstoku, z którego wynika, że pozwolenie na budowę obwodnicy Suwałk powinno zostać wydane w I kw. 2014r.
17.10.2011r. Wydanie decyzji środowiskowej na budowę obwodnicy Suwałk przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku.
10.02.2011r. Podpisanie wspólnego stanowiska w sprawie budowy obwodnicy Suwałk przez Prezydenta Miasta Suwałki, Starostę Powiatu Suwalskiego i Wójta Gminy Suwałki. W ramach stanowiska jako preferowany do realizacji wskazano wariant nr II obwodnicy Suwałk.
07.02.2011r. W Urzędzie Miejskim w Suwałkach odbyło się spotkanie Prezydenta Miasta Suwałk z przedstawicielami powiatu suwalskiego, gminy Suwałki, GDDKiA Oddział w Białymstoku i firmy projektowej Transprojekt Gdański sp. z o.o. w sprawie wyboru wariantu przebiegu obwodnicy Suwałk.
11.03.2011r.
Podpisanie umowy na budowę obwodnicy Augustowa. A obwodnica Suwałk dalej tylko w planach
31.01.2011r. Pismo Prezydenta Miasta Suwałki do Lecha Witeckiego – p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad w sprawie jak najszybszego podjęcia decyzji w sprawie wyboru wariantu przebiegu obwodnicy Suwałk i prowadzenia dalszych prac planistycznych.
25.01.2011r. Uchwała Rady Ministrów przyjmująca Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015. Obwodnica Suwałk, w ramach budowy drogi ekspresowej S-61, została ujęta w załączniku nr 2 do Programu, czyli na liście zadań których realizacja nastąpi po roku 2013.
12.01.2011r. W Ministerstwie Infrastruktury w Warszawie odbyło się spotkanie Prezydenta Miasta Suwałki z Radosławem Stępniem – Wiceministrem w Ministerstwie Infrastruktury w sprawie budowy obwodnicy Suwałk i wpisania tej inwestycji w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015, jako zadania przewidzianego do realizacji do roku 2013. W spotkaniu uczestniczyli również Leszek Cieślik – Poseł na Sejm RP, Robert Tyszkiewicz – Poseł na Sejm RP oraz Tadeusz Truskolaski.
29.12.2010r. Rada Miejska w Suwałkach przyjmuje stanowisko w sprawie budowy obwodnicy Suwałk. Stanowisko zostało przesłane do Donalda Tuska – Premiera RP, Bogdana Borusewicza – Marszałka Senatu RP, Grzegorza Schetyny - Marszałka Sejmu RP, Cezarego Grabarczyka – Ministra Infrastruktury, Andrzeja Kraszewskiego – Ministra Środowiska, parlamentarzystów województwa podlaskiego, Macieja Żywno – Wojewody Podlaskiego, Jarosława Dworzańskiego – Marszałka Województwa Podlaskiego, Bogdana Dyjuka – Przewodniczącego Sejmiku Województwa Podlaskiego, Lecha Witeckiego – p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, Jerzego Doroszkiewicza – Dyrektora Oddziału GDDKiA w Białymstoku.
27.12.2010r. W związku z trwającymi konsultacjami społecznymi Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015 Prezydent Miasta Suwałk skierował pisma do: Cezarego Grabarczyka – Ministra Infrastruktury, Grzegorza Schetyny – Marszałka Sejmu RP, Posłów na Sejm RP: Leszka Cieślika, Jana Kamińskiego, Damiana Raczkowskiego, Roberta Tyszkiewicza, Jarosława Zielińskiego, Macieja Żywno – Wojewody Podlaskiego, Jarosława Dworzańskiego – Marszałka Województwa Podlaskiego, Bogdana Dyjuka – Przewodniczącego Sejmiku Województwa Podlaskiego, Lecha Witeckiego – p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, Jerzego Doroszkiewicza – Dyrektora Oddziału GDDKiA w Białymstoku, w sprawie wpisania obwodnicy Suwałk na Listę zadań priorytetowych których realizacja może zostać rozpoczęta do 2013 roku.
listopad 2010r. Upublicznienie projektu rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-201, w ramach obwodnica Suwałk nie została wyszczególniona jako odrębna inwestycja. Ujęta została prawdopodobnie w ramach zadania pt. „Budowa drogi S-61 od S-8 (Ostrów Mazowiecka) – Łomża-Stawiski-Szczuczyn-Ełk-Raczki-Suwałki-Budzisko (granica państwa)”, którego realizacja została przewidziana po 2013 roku. Z treści dokumentu (m.in. str. 21 Programu) wynika, że realizacja obwodnicy Suwałk została tak naprawdę przewidziana gdzieś po roku 2015.
grudzień 2010r. Na stronie internetowej GDDKiA Oddział w Białymstoku widnieje informacja o realizacji obwodnicy Suwałk w latach 2013-2015.
19.04.2010r. Pismo Jerzego Doroszkiewicza – Dyrektora GDDKiA Oddział w Białymstoku określające termin rozpoczęcia realizacji obwodnicy Suwałk na III kw. 2012r., a zakończenia na IV kw. 2014r.
31.03.2010r. Pismo Prezydenta Miasta Suwałk skierowane do GDDKiA w sprawie przyspieszenia realizacji obwodnicy Suwałk i budowy jej wspólnie z obwodnicą Augustowa.
24.02.2010r. W Białymstoku odbyła się rozmowa Prezydent Miasta Suwałk z Ministrem Infrastruktury Cezarym Grabarczykiem w sprawie obwodnicy Suwałk. Cezary Grabarczyk potwierdził konieczność budowy obwodnicy Suwałk wspólnie z obwodnicą Augustowa, gdyż inaczej nie uda się rozwiązać problemu komunikacyjnego w tej części kraju.
24.03.2009r. W Augustowie podczas spotkania Ministra Infrastruktury Cezarego Grabarczyka i Wicepremiera Grzegorza Schetyny z samorządowcami, złożyli oni deklaracje o wspólnej realizacji obwodnic Augustowa i Suwałk do 2013 roku.
20.02.2009r. W Urzędzie Miejskim w Suwałkach odbyło się spotkanie Prezydenta Miasta Suwałki, samorządowców Augustowa i Raczek z przedstawicielami GDDKiA Oddział w Białymstoku, w trakcie którego Jerzy Doroszkiewicz – Dyrektor GDDKiA Oddział w Białymstoku poinformował, że rozpoczęcie budowy obwodnicy Suwałk nastąpi w 2011r. a zakończenie w 2013r.
03.02.2009r. Pismo Jerzego Doroszkiewicza – Dyrektora Oddziału GDDKiA w Białymstoku informujące o wznowieniu prac projektowych nad obwodnicą Suwałki i określające planowany termin budowy obwodnicy Suwałk na lata 2011-2013.
03.02.2009r. W Urzędzie Miejskim w Suwałkach odbyło się spotkanie przedstawicieli władz miasta Augustowa, Suwałk i gminy Raczki w sprawie podjęcia przez ww. samorządy zdecydowanych działań w celu przyspieszenia budowy obwodnicy Augustowa i Suwałk oraz drogi ekspresowej nr 8 od granicy z Litwą do Warszawy. Była to reakcja na zawieszenie prac projektowych nad obwodnicą Suwałk i opóźnieniami w pracach nad obwodnicą Augustowa. Podjęto decyzje o przystąpieniu w tych miejscowościach do wspólnej akcji protestacyjnej – pikiety w przypadku braku reakcji ze strony władz wojewódzkich i GDDKiA.
28.01.2009r. Rada Miejska w Suwałkach przyjmuje stanowisko w sprawie budowy obwodnicy Suwałk. Stanowisko zostało przesłane do Donalda Tuska – Premiera RP, Bogdana Borusewicza – Marszałka Senatu RP, Bronisława Komorowskiego - Marszałka Sejmu RP, Cezarego Grabarczyka – Ministra Infrastruktury, Tadeusza Jarmuziewicza Sekretarza Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Macieja Nowickiego – Ministra Środowiska, parlamentarzystów województwa podlaskiego, Macieja Żywno – Wojewody Podlaskiego, Jarosława Dworzańskiego – Marszałka Województwa Podlaskiego, Mieczysława Bagińskiego – Przewodniczącego Sejmiku Województwa Podlaskiego, Lecha Witeckiego – p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, Jerzego Doroszkiewicza – Dyrektora Oddziału GDDKiA w Białymstoku.
12.01.2009r. Pismo z GDDKiA Oddział w Białymstoku o wstrzymaniu prac projektowych dotyczących rozbudowy drogi krajowej nr 8 do parametrów dwujezdniowej drogi ekspresowej na odcinku Gatno – Suwałki wraz z obwodnicą Suwałk do czasu wyboru wariantu przebiegi drogi S-8 na odcinku Augustów – Suwałki.
22.12.2006r. Pismo Prezydenta Miasta Suwałki opiniujące kolejne warianty przebiegu obwodnicy Suwałk przedstawione przez GDDKiA Oddział w Białymstoku oraz firmę projektową Transprojekt Gdański sp. z o.o.
06.06.2006r. Pismo Prezydenta Miasta Suwałk do Kazimierza Marcinkiewicza Premiera RP w sprawie wsparcia budowy obwodnicy Suwałk.
05.06.2006r. Pismo Prezydenta Miasta Suwałki do Jarosława Zielińskiego – Sekretarza Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie przyspieszenia prac związanych z budową obwodnicy Suwałk.
09.05.2006r. Pismo Prezydenta Miasta Suwałki i Mieczysława Jurewicza – Przewodniczącego Rady Miejskiej w Suwałkach do Zbigniewa Kotlarka – p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad w sprawie przyspieszenia budowy obwodnicy Suwałk.
kwiecień 2006r. GDDKiA Oddział w Białymstoku zleciła firmie Transprojekt Gdański Sp. z o.o. opracowanie kolejnego studium obwodnicy Suwałk w powiązaniu z obwodnicą Augustowa.
14.03.2006r. Społeczny Komitet Wspierania Budowy Obwodnicy Suwałk i Drogi Via Baltica przekazał Kazimierzowi Marcinkiewiczowi – Premierowi Rządu RP, Markowi Jurkowi – Marszałkowi Sejmu RP, Jerzemu Polaczkowi – Ministrowi Transportu i Budownictwa oraz Zbigniewowi Kotlarkowi – Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad apel w sprawie budowy obwodnicy Suwałk wraz z podpisany przez 5 002 mieszkańców Suwałk.
10.02.2006r. W Warszawie odbyło się posiedzenie Komisji Oceny Projektów Inwestycyjnych (KOPI) przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad na którym zaprezentowano niżej wymienione studia i przyjęto jako wariant preferowany wariant obwodnicy po stronie zachodniej. Do wniosku o środowiskowych uwarunkowaniach wytypowano 4 podwarianty zachodnie i jeden wschodni.
styczeń-marzec 2006 Zbieranie przez społeczny Komitet Wspierania Budowy Obwodnicy Suwałk i Drogi Krajowej Via Baltica wśród mieszkańców Suwałk podpisów poparcia pod apelem w sprawie budowy obwodnicy Suwałk.
grudzień 2005r. Powstanie społecznego Komitetu Wspierania Budowy Obwodnicy Suwałk i Drogi Krajowej Via Baltica
17.12.2005r. Pismo Prezydenta Miasta Suwałk do GDDKiA w Warszawie opiniujące przesłane warianty przebiegu obwodnicy Suwałk.
Negatywnie zaopiniowany został wariant wschodni przebiegu obwodnicy Suwałk. Dalszym uzgodnieniom i analizom powinny podlegać warianty po zachodniej stronie miasta.
16.12.2005r. Przekazanie przez GDDKiA Oddział w Białymstoku do zaopiniowania przez Prezydenta Miasta Suwałki kolejnego uproszczonego studium techniczno-ekonomicznego układu dróg podstawowych w węźle drogowym Suwałki oraz Studium techniczno-ekonomicznego alternatywy zachodniej obwodnicy Suwałk w ciągu drogi krajowej nr 8 wraz z analizą porównawczą wschodniej i zachodniej obwodnicy Suwałk.
18.04.2005r. Pismo Prezydenta Miasta Suwałki do Izabeli Jarugi-Nowackiej – Wiceprezesa Rady Ministrów z prośbą o wsparcie suwalskiego samorządu i przyspieszenie prac związanych z budową obwodnicy Suwałk.
styczeń 2005r. Przedstawienie przez władze miasta Suwałki GDDKiA Oddział w Białymstoku własnej propozycji przebiegu obwodnicy Suwałk po zachodniej stronie Miasta.
20.12.2004r. Kolejna publiczna debata nad przebiegiem obwodnicy Suwałk, podczas której zaprezentowana została opracowana przez miasto koncepcja przebiegu obwodnicy po zachodniej stronie Suwałk.
29.11.2004r. Publiczna debata w Suwałkach nad wschodnim przebiegiem obwodnicy Miasta zaproponowanym przez GDDKiA. Propozycja ta nie uzyskała akceptacji władz samorządowych i mieszkańców. Preferowany był wariant przebiegu obwodnicy po zachodniej stronie miasta.
14.12.2004r. Pismo Prezydenta Miasta Suwałki do Izabeli Jarugi-Nowackiej -Wiceprezesa Rady Ministrów w sprawie budowy obwodnicy Suwałk.
07.10.2004r. Pismo Prezydenta Miasta Suwałki do Jarosława Zielińskiego – Posła na Sejm RP z prośbą o wsparcie działań suwalskiego samorządu w sprawie budowy zachodniej obwodnicy miasta.
sierpień 2004r. Opracowanie na zlecenie GDDKiA Oddział w Białymstoku Uproszczonego studium techniczno-ekonomicznego układu dróg podstawowych w węźle drogowym Suwałki, w którym zaproponowano realizację obwodnicy po wschodniej stronie Suwałk.
24.08.2004r. Pismo Prezydenta Miasta Suwałki do Dariusza Skowrońskiego – Pełnomocnika Rządu do Spraw Budowy Dróg Krajowych i Autostrad w sprawie budowy obwodnicy Suwałk.
02.04.2004r.
17.03.2004r.
27.02.2004r. Pisma Prezydenta Miasta Suwałki do Marka Pola – Ministra Infrastruktury w sprawie budowy obwodnicy Suwałk.
17.02.2004r. Pismo Prezydenta Miasta Suwałki do Andrzeja Piłata – Sekretarza Stanu w Ministerstwie Infrastruktury w sprawie budowy obwodnicy Suwałk.
marzec 2003r. Ponowne podjęcie przez GDDKiA Oddział w Białymstoku z inicjatywy Prezydenta Suwałk prac na koncepcją przebiegu obwodnicy Suwałk.
03.03.2003r. W Urzędzie Miejskim w Suwałkach odbyło się spotkanie Prezydenta Miasta Suwałki z przedstawicielami GDDKiA Oddział w Białymstoku i Wojewody Podlaskiego, w obecności Jana Zaworskiego - Posła na Sejm RP w sprawie podjęcia ponownie prac dotyczących budowy obwodnicy Suwałk.
1979r. Początek prac koncepcyjnych i planistycznych nad obwodnicą Suwałk.
Blokady i zatrzymania DK8
Od początku ostnienia przejścia w Budzisku Suwałki stały się głównym miastem na tym szlaku międzynarodowym. Od tego czasu ludzie coraz bardziej zdenerwowani i zdesperowani zaczęli coraz drastyczniej i stanowczo działać w tej sprawie.
W ostatnich latach były liczne blokady DK8.
Tutaj macie kilka filmików z Suwałk z różnych akcji dotyczących obwodnicy.
Temat obwodnicy Suwałk ciągnie się już i wielu lat. Dla Suwalczas jest to naprawde uciążliwa droga. Ja nawet jako kierowca rozumiem to w pełni i popieram zachowania i próby rozwiązania problemu.
P.S. Więcej filmików i informacji na ten temat niebawem.
Pozdrawiam CzesieK_SUW