eTrucks.pl • Od 17 lat najlepsze forum z modami do ETS1, GTS, ETS2, ATS, ST

Pełna wersja: System szkolenia kierowców ciężarówek.
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Stron: 1 2
Chciałbym aby w tym temacie były poruszane wszelkie aspekty dotyczące szkoleń i kursów prawo jazdy kategorii C1, C1+ E, C, C+E. W temacie jeżeli ktoś już posiada takie uprawnienia to może też opisywać swoje wrażenia z kursu, egzaminu, szkoleń itp.

Image
A więc ja zacznę od podstaw czyli kto może uzyskać powyższe uprawnienia.


Na początek objaśnienia kategorii (C1, C+E itd):

C1 - Takie prawo jazdy uprawnia do kierowania:
•pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t i nieprzekraczającej 7,5 t, z wyjątkiem autobusu,
•w/w pojazdem z przyczepą lekką,
•ciągnikiem rolniczym lub pojazdem wolnobieżnym.
C1+ E - uprawnia do kierowania:
•zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 12 t, składającym się z pojazdu ciągnącego określonego w kategorii C1 i przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego,
•ciągnikiem rolniczym z przyczepą (przyczepami) lub pojazdem wolnobieżnym z przyczepą (przyczepami).
C - uprawnia do kierowania:
•pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu,
•w/w pojazdem z przyczepą lekką,
•ciągnikiem rolniczym lub pojazdem wolnobieżnym
C + E uprawnia do kierowania:
•pojazdem określonym w kategorii C łącznie z przyczepą,
•zespołem pojazdów określonych w kat. B+E, pod warunkiem jednoczesnego posiadania prawa jazdy kat. B,
•zespołem pojazdów określonych w kat. D+E, pod warunkiem jednoczesnego posiadania prawa jazdy kat. D,
•ciągnikiem rolniczym z przyczepą (przyczepami) lub pojazdem wolnobieżnym z przyczepą (przyczepami).

Prawo jazdy kategorii C1, C1+E, C lub C+E może otrzymać osoba która :
+ ukończyła 18 lat
+ posiada prawo jazdy kategorii B
+ uzyskała orzeczenie psychologiczne o braku przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdem.
+ odbyła wymagane szkolenie (kurs prawo jazdy dla danej kategorii).
+ uzyskała orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem
+ zdała z wynikiem pozytywnym egzamin państwowy
Prawo jazdy nie może otrzymać osoba z sądowym zakazem prowadzenia pojazdów mechanicznych.

WażneWykrzyknik
Aby podjąć pracę jako kierowca ciężarówki należy uprzednio wykonać kurs na przewóz rzeczy.

Dla urozmaicenia tematu filmik "Odrobina Polski" w którym prezentowany jest profesjonalny symulator ciężarówki wykorzystywany do szkoleń kierowców zawodowych:
Goście nie widzą linków. Zarejestruj się aby zobaczyć ukrytą treść.

Ps. W następnej części napiszę trochę więcej o kursach na przewóz rzeczy i certyfikatach ADR
Zapraszam do czynnego udziału w temacieWykrzyknik

Habibi99

ADR - to międzynarodowa konwencja dotycząca drogowego przewozu towarów i ładunków niebezpiecznych, sporządzona w Genewie dnia 30 września 1957 r. Została ratyfikowana przez Państwo Polskie w 1975 r. Przepisy umowy ADR są nowelizowane w cyklu dwuletnim. Umowa obowiązuje obecnie w 46 krajach.

Image

Znaczenie cyfr w numerze rozpoznawczym niebezpieczeństwa (licznik)
Image
Pełna lista ładunków wraz z oznaczeniami .
http://pl.wikipedia.org/wiki/Tablica_ADR
Kurs ADR podstawowy i doskonalący

-Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest ukończenie 21 lat
-Posiadanie przynajmniej prawa jazdy kategorii B.

Szkolenia ADR obejmują:
Kursy zarówno początkowe jak i doskonalące.

- początkowe dotyczą kierowców nie mających uprawnień oraz osób,którym wcześniejsze uprawnienia wygasły.
- doskonalące dotyczą kierowców,którzy w dniu egzaminu posiadają jeszcze ważne uprawnienia ADR

-w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych wszystkich klas
-w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych w cysternach
-w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych klasy 1
-w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych klasy 7

Każdy z kursów ADR zostaje zakończony egzaminem państwowym.

Egzamin składa się z 30 pytań testowych jednokrotnego wyboru (spośród trzech odpowiedzi).Egzamin uważa się za zdany wtedy,kiedy kierowca udzieli przynajmniej 20 prawidłowych odpowiedzi.

Uprawnienia ADR wydawane są przez Urzędy Marszałkowskie w terminie 7 dni od daty egzaminu.


Krótki filmik z zakresu BHP przy transporcie ADR.
http://www.youtube.com/watch?v=hmvlJZimW4M

Habibi99

Zadania egzaminacyjne:

1. Przygotowanie do jazdy, sprawdzenia stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy.


Kryteria:
1) sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego - osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić 2 wybrane losowo elementy z następujących:
a) poziom oleju w silniku,
b) poziom płynu chłodzącego,
c) poziom płynu hamulcowego,
d) poziom płynu w spryskiwaczach,
e) działanie sygnału dźwiękowego,
f) działanie świateł pozycyjnych/postojowych,
g) działanie świateł mijania,
h) działanie świateł drogowych,
i) działanie świateł hamowania "STOP",
j) działanie świateł cofania,
k) działanie świateł kierunkowskazów,
l) działanie świateł awaryjnych,
m) działanie świateł przeciwmgłowych tylnych,


Na wykonanie zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 5 minut.
Osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać, gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów w pojeździe. W przypadku dokonywania sprawdzenia świateł, o których mowa w lit. i lub j, osoba egzaminowana może poprosić egzaminatora o potwierdzenie działania światła zewnętrznego.


2) właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezpieczeństwa (jeżeli pojazd jest w nie wyposażony), upewnienie się, czy drzwi pojazdu są zamknięte,

- w lewym lusterku kierowca powinien widzieć lewy bok pojazdu i lewy obszar przestrzeni za pojazdem,
- w prawym lusterku kierowca powinien widzieć prawy bok pojazdu i prawy obszar przestrzeni za pojazdem,
- w wewnętrznym lusterku kierowca powinien widzieć przez tylna szybę obszar przestrzeni za pojazdem,
- zagłówki powinny być ustawione blisko za głowa na wysokości głowy,


3) dodatkowo dla kategorii C+E, C1+E:

a) sprawdzenie mechanizmu sprzęgającego (w tym przewodów hamulcowych i elektrycznych), elementów przyczepy związanych z jej załadunkiem, sposobu zabezpieczenia ładunku,
b) sprzęganie przyczepy z pojazdem silnikowym (sytuacja wyjściowa - pojazd silnikowy obok przyczepy) - na wykonanie zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 10 min,
Czynności wykonywane w trakcie sprzęgania:
- podjazd pojazdem silnikowym przed przyczepę,
- cofnięcie pojazdem silnikowym w kierunku przyczepy w sposób umożliwiający dokonanie sprzęgnięcia,
- regulacja wysokości zaczepu przyczepy (w przypadku gdy konstrukcja przyczepy to umożliwia),
- dokonanie połączenia zaczepu przyczepy z hakiem lub zaczepu pojazdu silnikowego oraz zabezpieczenie przed rozłączeniem,
- podłączenie do pojazdu silnikowego: przewodów elektrycznych przyczepy (silnik pojazdu wyłączony), przewodów hamulcowych przyczepy, sprawdzenie działania świateł przyczepy, zwolnienie hamulca postojowego, jeżeli przyczepa jest w niego wyposażona.


2. Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i tyłu.

Habibi99

Image


Kryteria:
1) pozycja początkowa pojazdu określona w instrukcji.

2) upewnienie się o możliwości jazdy,
a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
b) ocena sytuacji wokół pojazdu,

3) płynne ruszenie
a) opuszczenie dźwigni hamulca awaryjnego - w przypadku kiedy jest uruchomiony,
b) łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika,

4) płynna jazda pasem ruchu do przodu i tyłu,
a) płynna jazda do przodu pasem ruchu,
b) cofanie po prostej i łuku, z możliwością zatrzymywania się i ponawiania jazdy do przodu, w czasie nie dłuższym niż 5 minut,

5) nienajeżdżanie kołem na linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk,

6) nienajeżdżanie oraz niepotrącanie pachołków lub tyczek,

7) zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa ruchu:
a) w odległości nie większej niż 1 m od linii ograniczającej pas - w przypadku egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii C+E, C1+E dopuszcza się jedno opuszczenie pojazdu w czasie wykonywania zadania.

Nr zestawu :

1 Parkowanie skośne
(wjazd przodem - wyjazd tyłem)
Parkowanie prostopadłe
(wjazd tyłem - wyjazd przodem)
kat. C, C1, C+E, C1+E

2 Parkowanie skośne
(wjazd przodem - wyjazd tyłem)
Parkowanie równoległe
(wjazd tyłem - wyjazd przodem)
kat. C, C1

3 Parkowanie prostopadłe
(wjazd przodem- wyjazd tyłem)
Zawracanie
kat. C, C1

4 Parkowanie prostopadłe
(wjazd przodem - wyjazd tyłem)
Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu
kat. C, C1, C+E, C1+E

5 Parkowanie równoległe
(wjazd tyłem - wyjazd przodem)
Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu
kat. C, C1

6 Parkowanie prostopadłe
(wjazd tyłem - wyjazd przodem)
Zawracanie
kat. C, C1
Image

Habibi99

Każdy kierowca powinien przestrzegać wszystkich znaków i przepisów ruchu drogowego. Na poniższym zdjęciu przedstawiam znaki dotyczące szczególnie kierowców ciężarówek.

Image

Habibi99

Szkolenie w zakresie uzyskania uprawnień operatora żurawi HDS w kat. IIŻ - UDT.


Warunki przyjęcia na szkolenie:

- ukończone 18 lat,
- przynajmniej wykształcenie podstawowe
- brak przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy jako operator żurawi HDS

Kurs na operatora żurawi HDS składa się z części teoretycznej oraz praktycznej i kończy się egzaminem państwowym przed komisją UDT. Wydawane uprawnienia na żurawie HDS w formie zaświadczenia kwalifikacyjnego UDT są ważne bezterminowo i uprawniają do obsługi żurawi samochodowych typu HDS przenośnych - przeładunkowych, przewoźnych lub leśnych: harwesterów i forwarderów.

Podczas kursu poruszane są tematy:

- wiadomości o dozorze technicznym,
- ogólne wiadomości o żurawiach HDS,
- podział na typy: przeładunkowe, przewoźne, leśne: forwarder, harvester
- budowa żurawi,
- obowiązki operatorów żurawi,
- bezpieczeństwo i higiena pracy,
- zajęcia praktyczne na żurawiu,

Wzór uzyskanych zaświadczeń kwalifikacyjnych z Urzędu Dozoru Technicznego uprawniającego do obsługi żurawi danego typu:
Image Image
Post o żurawiach HDS mogę uzupęłnić jeszcze o fotkę przedtawiającą jak taki żuraw wygląda:

Image
Oraz krótką informację co to jest i do czego służy:
Więc taki żuraw służy do rozładowywania, ładowania lub przeładowywania ładunku bez pomocy innych urządzeń i pojazdów (np. wózka widłowego itp). Żuraw tego typu jest bardzo często wykorzystywany przy:
- ładunkach drewna
- materiałów sypkich
- jest używany przez służby pomocy drogowej (do stawiania pojazdów "na koła")
- służby oczyszczające miasta (np. śmieciarki)
Kierujący pojazdem ciężarowym wyposażonym w taki żuraw jest zobowiązany do posiadania uprawnień do jego obsługi.

Z ciekawostek związanych z grą mogę dodać, że można w naszym downloadzie znaleźć ciężarówki wyposażone w żuraw HDS (niestety tylko jako atrapa).
Image


Ps. Habibi99 cieszę się, że wykazujesz zainteresowanie i aktywność w temacie.

Habibi99

Dzienny czas pracy kierowców

Stosowanie się kierowców do wytycznych normujących czas pracy kierowcy oraz robienie przerw w czasie jazdy służy zapewnieniu bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego w Polsce. Kierowca, który stosuje się do wytycznych będzie w pełni sprawności psychofizycznej odpowiedzialnej za spostrzegawczość oraz czas reakcji na zdarzenia podczas jazdy. Maksymalny czas prowadzenia ciężarówki, autobusu lub innego pojazdu liczony pomiędzy odpoczynkami od prowadzenia pojazdów nie może przekraczać 9 godzin. W ciągu tygodnia (poniedziałek 00.00 – niedziela 23.59) dopuszczalny jest dwukrotnie dzienny czas kierowania pojazdem wynoszący 10 godzin. Niezależnie od rodzaju pojazdu, kierowca zobowiązany jest do przymusowej przerwy po 4,5 godzinach ciągłej jazdy. Odpoczynek trwa 45 minut i może być rozłożony na dwie przerwy: 15 i 30 minut. W ciągu całego tygodnia limit czasu pracy kierowcy wynosi 56 godzin, przy czym limit w ciągu dwóch następujących po sobie tygodni spada do 90 godzin. Warto wiedzieć, że kontrole ITD bardzo wyrywkowo sprawdzają tachografy rejestrujące czas pracy zawodowego kierowcy ciężarówki (tira), autobusu lub każdego innego rodzaju pojazdu, który podlega regułom zapisanym w ustawie.
Image
Dobowy odpoczynek kierowcy

W ciągu 24 godzin od momentu rozpoczęcia prowadzenia pojazdu, kierowcom przysługuje dobowy odpoczynek, a więc czas, który może być wykorzystany w dowolny sposób. Jego długość uzależniona jest od ilości kierowców prowadzących dany środek transportu. W pierwszym przypadku, gdy pojazd prowadzi jeden kierowca regularny czas odpoczynku wynosi minimum 11 nieprzerwanych godzin bądź może zostać podzielony na dwa okresy: 3 godziny i 9 godzin. Natomiast skrócony dobowy czas odpoczynku wynosi minimum 9 godzin, ale może wystąpić maksymalnie tylko 3 razy pomiędzy dwoma tygodniowymi okresami odpoczynku. W drugim przypadku, gdy pojazd jest prowadzony przez więcej niż jednego kierowcę, mamy następujące przepisy dotyczące czasu pracy kierowców: przerwa na odpoczynek trwająca 9 godzin musi być odebrana w ciągu 30 godzin od czasu rozpoczęcia prowadzenia pojazdu. Przywilej ten może wystąpić tylko w sytuacji, gdy w pojeździe przebywa, co najmniej dwóch kierowców gotowych do jazdy. Poza pierwszą godziną obecność drugiego kierowcy uprawnionego do prowadzenia pojazdu jest obowiązkowa. Szczegółowe zasady określające dobowy odpoczynek normuje ustawa o czasie pracy kierowców z dnia 16 kwietnia 2004. Przepisy normujące czas pracy kierowcy w 2012 roku ulegają aktualizacji, warto więc na bieżąco śledzić co się zmienia w tym zakresie.
Image
Tygodniowy odpoczynek kierowców

Tygodniowy okres odpoczynku rozpoczyna się nie później niż po zakończeniu sześciu 24-godzinnych okresów, liczonych od ostatniego tygodniowego odpoczynku. W okresie dwóch następujących po sobie tygodniowych okresach odpoczynku kierowcy przysługują dwa regularne odpoczynki trwające po 45 nieprzerwanych godzin lub jeden regularny (minimum 45 godzin) oraz jeden skrócony trwający 24 godziny. Przy czym należy pamiętać, że kierowcy skrócony tygodniowy czas odpoczynku przysługuje 9-godzinna rekompensata, która musi zostać oddana najpóźniej przy trzecim tygodniowy odpoczynku występującym po odpoczynku skróconym.

w następnym artykule coś więcej o tachografach elektronicznych,prędkościomierzach i symulatorach tachografu wg. normy AETR

Habibi99

Od 1 maja 2006 roku tachografy cyfrowe są montowane w nowo rejestrowanych pojazdach o łącznej ładowności powyżej 3,5 tony służących do przewozu rzeczy lub przewozu osób. Tachografy są urządzeniami rejestrującymi czas pracy, kierowców, przebytą drogę, symbole krajów, stany szczególne, zdarzenia i usterki.

Organem wydającym karty elektroniczne systemu tachografów cyfrowych jest Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych.

W ramach Systemu Tachografów Cyfrowych wydawane są 4 rodzaje kart:

1.Karta Kierowcy

Karta kierowcy wydawana jest uprawnionym kierowcom przez podmiot wydający karty, którym w Polsce jest Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych S.A. Karta kierowcy wydawana jest na okres 5 lat, ale nie na dłużej niż okres ważności prawa jazdy posiadanego przez kierowcę. Proces wydawania karty trwa nie dłużej niż 26 dni roboczych licząc od daty przyjęcia wniosku.

Opłata netto za wydanie Karty Kierowcy (KK) 150,00 PLN (184,50 PLN brutto). Karta ta umożliwia identyfikację kierowcy i przypisanie do kierowcy danych dotyczących przejazdów rejestrowanych przez tachograf cyfrowy. Wniosek o wydanie karty, przykłady wypełnienia, dokumenty do załączenia, konto do wniesienia opłaty za kartę kierowcy można pobrać ze strony
PWPW S.A

Karta kierowcy umożliwia przechowywanie następujących danych:

-Identyfikacja karty
-Identyfikacja posiadacza karty
-Dane dotyczące prawa jazdy
-Dane dotyczące używanego pojazdu. Karta kierowcy umożliwia rzechowywanie przynajmniej 84 takich zapisów
-Dane dotyczące czynności kierowcy - pamięć karty kierowcy wystarcza do przechowywania danych dotyczących czynności kierowcy przez przynajmniej 28 dni (przeciętną aktywność kierowcy definiuje się jako 93 zmiany czynności dziennie)
-Miejsca rozpoczęcia i/lub zakończenia dziennego okresu pracy. Pamięć karty kierowcy umożliwia przechowywanie przynajmniej 42 par takich zapisów
-Dane dotyczące zdarzeń. Karta kierowcy umożliwia przechowywanie następujących danych dotyczących sześciu ostatnich zdarzeń każdego typu (tj. 36 zdarzeń)
-Dane dotyczące usterek. Karta kierowcy umożliwia przechowywanie następujących danych dotyczących dwunastu ostatnich usterek każdego rodzaju (tj. 24 usterki)
-Dane dotyczące czynności kontrolnej. Karta kierowcy umożliwia przechowywanie jednego takiego zapisu
-Dane sesji karty
-Dane dotyczące stanów szczególnych. Karta kierowcy umożliwia przechowywanie 56 takich zapisów

Image

2.Karta przedsiębiorstwa

Karta Przedsiębiorstwa wydawana jest uprawnionym przedsiębiorstwom przez podmiot wydający karty, którym w Polsce jest PWPW S.A O karty przedsiębiorstwa wnioskować mogą przewoźnicy drogowi lub inne podmioty wykonujące przewozy drogowe, będące właścicielami lub użytkownikami pojazdów samochodowych objętych obowiązkiem instalacji i użytkowania tachografu cyfrowego.

Karta przedsiębiorstwa wydawana jest na okres 5 lat. Opłata netto za wydanie Karty Przedsiębiorstwa 250,00 PLN (307,50 PLN brutto). Firma może wyrobić dowolną ilość kart. Karta przedsiębiorstwa identyfikuje firmę i umożliwia: dostęp do wszystkich danych umieszczonych w tachografie związanych z daną firmą w celu ich wyświetlenia, pobrania i drukowania, blokuje dostęp innej firmy do danych własnego przedsiębiorstwa.

Karta przedsiębiorstwa umożliwia przechowywanie następujących danych:
-Identyfikacja karty
-Identyfikacja posiadacza karty
-Dane dotyczące czynności wykonywanych przez firmę. Karta firmowa umożliwia przechowywanie przynajmniej 230 takich zapisów
Image

3.Karta Warsztatowa

Karta warsztatowa wydawana jest podmiotowi prowadzącemu warsztat oraz innym uprawnionym podmiotom przez podmiot wydający karty, którym w Polsce jest PWPW S.A Karta warsztatowa wydawana jest na 1 rok, jednak nie dłużej niż okres ważności uprawnienia technika.

Opłata netto za wydanie Karty Warsztatowej 250,00 PLN (307,50 PLN brutto). Karta warsztatowa identyfikuje technika warsztatowego oraz umożliwia aktywację, kalibrację, testowanie i pobieranie danych z tachografu.


Karta warsztatowa umożliwia przechowywanie następujących danych:
-Zabezpieczenia
-Identyfikacja karty
-Identyfikacja posiadacza karty
-Dane dotyczące używanego pojazdu. Karta warsztatowa umożliwia przechowywanie przynajmniej 4 takich zapisów
-Dane dotyczące czynności kierowcy. Karta warsztatowa umożliwia przechowywanie danych dotyczących czynności kierowcy przynajmniej za jeden dzień przeciętnej aktywności kierowcy
-Miejsca rozpoczęcia i/lub zakończenia dziennego okresu pracy. Karta warsztatowa umożliwia przechowywanie przynajmniej trzech par takich zapisów
-Dane dotyczące zdarzeń i usterek. Karta warsztatowa umożliwia przechowywanie danych dotyczących trzech ostatnich zdarzeń każdego rodzaju (tj. 18 zdarzeń) i sześciu ostatnich usterek każdego rodzaju (tj. 12 usterek)
-Dane dotyczące czynności kontrolnej
-Dane dotyczące kalibracji i regulacji czasu. Karta warsztatowa umożliwia przechowywanie przynajmniej 88 takich zapisów
-Dane dotyczące stanów szczególnych. Karta warsztatowa umożliwia przechowywanie danych dotyczących odpowiednich stanów szczególnych, w taki sam sposób jak karta kierowcy. Karta warsztatowa umożliwia przechowywanie dwóch takich zapisów
Image 

4.Karta Kontrolna

Karta kontrolna wydawana jest kierownikowi lub dowódcy jednostki organizacyjnej organu upoważnionego do kontroli tachografów cyfrowych przez podmiot wydający karty, którym w Polsce jest PWPW S.A

Opłata netto za wydanie Karty Kontrolnej 210,00 PLN (258,30 PLN brutto). Karta kontrolna umożliwia dostęp do danych przechowywanych w tachografach lub kartach kierowców w celu odczytu, drukowania i pobierania.

Karta warsztatowa umożliwia przechowywanie następujących danych:
-Identyfikacja karty
-Identyfikacja posiadacza karty
-Dane dotyczące czynności kontrolnej. Karta kontrolna umożliwia przechowywanie przynajmniej 230 takich zapisów
Image

Przedsiębiorca ma obowiązek pobierać dane z karty kierowcy co najmniej co 28 dni oraz z pamięci tachografu cyfrowego co najmniej co 3 miesiące. Pobrane dane należy przechowywać w oryginalnym formacie przez okres 3 lat, licząc od daty ich zarejestrowania jednocześnie zapewniając zabezpieczenie tych danych przed ich utratą oraz dostępem osób nieuprawnionych

Do pobierania danych w Systemie Tachografów Cyfrowych danych należy stosować czytniki zapewniające prawidłowy odczyt i archiwizację. Kryterium doboru właściwego czytnika może być miejsce poboru takie jak np. biuro, dowolne miejsce lub kabina pojazdu.

W celu kontroli pobranych danych z karty kierowcy lub tachografu cyfrowego, a w szczególności czasu jazdy, okresów przerw i odpoczynków, użytkowania pojazdów, naruszeń przepisów jest niezbędne specjalistyczne oprogramowanie.

W pamięci karty zostają zapisane dane o zdarzeniach z średnio 28 dni.

W pamięci tachografu cyfrowego zostają zapisane dane o zdarzeniach z ostatnich 365 dni. Szczegółowa prędkość minimum z ostatnich 24 godzin jazdy pojazdu.

Kierowca ma obowiązek używać w czasie prowadzenia pojazdu tylko jednej, własnej, nieuszkodzonej i ważnej karty kierowcy.

UTC - Universal Time Coordinated (GMT Greenwich Mean Time) - format czasu wykorzystywany w systemie tachografów cyfrowych. Czas UTC nie uwzględnia lokalnych zmian np. czasu letniego/zimowego.

Habibi99

Image

Tachograf cyfrowy firmy SIMENS opracowany przez Siemens-VDO. Tachograf cyfrowy oferowany jest pod nazwą DTCO 1381. Sam tachograf z zewnątrz przypomina nieco radio samochodowe i rzeczywiście podłącza się go do standardowego gniazda DIN. Na tachograf składa się wspomniane urządzenie rejestrujące, dwa czytniki kart chipowych, wyświetlacza i drukarki. Na zewnętrznym panelu znajdują się wejścia do czytników, drukarka wypisująca raporty dla kierowcy i instytucji kontrolnych, wyświetlacz, na którym pokazywane są najważniejsze informacje, m.in. o czasie pracy i zbliżającym się okresie wypoczynku, zegar oraz przyciski do obsługi tachografu. Dzięki temu, że tachograf DTCO 1381 korzysta z inteligentnego czujnika prędkości KITAS 2171 oraz zgodnych z nowymi standardami kart, spełnia wszystkie wymogi nowego rozporządzenia 1360/2002/WE. Kalibracją tachografów zajmują się autoryzowane centra kalibracji. Tachograf DTCO może być połączony z podstawowymi podzespołami pojazdu poprzez sieć CAN. Opcyjnie, zamiast do elektronicznego prędkościomierza, można go podłączyć także do tradycyjnego.

Zalety tachografu cyfrowego

BEZPIECZEŃSTWO - lepsza kontrola czynności pojazdu przez kierowców, firmy przewozowe oraz służby kontrolne.

ERGONOMIA - kierowca dysponując osobistą kartą chipową rejestruje dane z 28 dni pracy - dane te wyświetlane są na ekranie tachografu.

ANALIZA I ZARZĄDZANIE DANYMI - aby uzyskać wszelkie potrzebne informacje przewoźnik odczytuje jedynie dane z tachografu lub karty chipowej kierowcy korzystając z posiadanego sprzętu komputerowego oraz dedykowanego oprogramowania.

NIEZAWODNOŚĆ - dane są bezpiecznie przechowywane w pamięci systemu.

KOMPATYBILNOŚĆ - tachograf kompatybilny z systemami zarządzania flotą (GPS & GSM).
Image

Odczyt danych z kart kierowców wymaga zastosowania czytnika, w tym celu można zastosować popularne urządzenia wielofunkcyjne wyposażone we własną pamięć posiadające funkcje poboru danych z pamięci tachografu oraz karty kierowcy lub czytniki USB podłączane bezpośrednio do komputera, w tym przypadku niezbędne jest posiadanie odpowiedniego programu.

Odczyt karty może zajmować od kilkudziesięciu sekund (w przypadku urządzeń wyposażonych w wewnętrzny czytnik - TachoDrive2, TachoDrive3) do kilku minut (w przypadku kluczy podłączanych bezpośrednio do tachografu - TachoDrvie plus). Czytniki pobierają wszystkie dane zawarte na kartach kierowców, zazwyczaj jest to od kilku do kilkunastu miesięcy bo dopiero w takim okresie następuje zapełnienie karty. Odczyt karty kierowcy nie powoduje usuwania danych.

Urządzenia wielofunkcyjne można podzielić w zależności od sposobu i miejsca pobierania danych z karty kierowcy:

1.TachoDrive plus - klucz do poboru danych. Odczyt karty kierowcy jest możliwy tylko przez podłączenie czytnika do tachografu cyfrowego, zanim rozpocznie się pobieranie danych należy do szczelin tachografu cyfrowego należy wsunąć kartę kierowcy i kartę przedsiębiorcy. Przy większej ilości kart kierowców taki sposób odczytu może okazać się czasochłonny, po drugie musi być do dyspozycji samochód wyposażony w tachograf cyfrowy.
Image

2.TachoDrive2 - urządzenie wielofunkcyjne z wbudowanym czytnikiem kart. Odczyt karty rozpoczyna się automatycznie po wsunięciu karty do szczeliny czytnika, to rozwiązanie nie wymaga podłączenia do tachografu lub komputera, posiada własne zasilanie akumulatorowe (2 typowe akumulatory AA). Odczyt może być przeprowadzony w dowolnym miejscu, samochód z tachografem cyfrowym oraz karta firmowa nie są potrzebne do odczytu kart kierowców.
Image

3.TachoDrive3 - urządzenie wielofunkcyjne następca czytnika TachoDrive2 wyposażony dodatkowo w wyświetlacz umożliwiający analizę pobranych danych.
Image

4.Czytnik kart kierowcy TachoBit - czytnik USB wraz z programem pozwalający na bezpośrednie pobieranie danych z karty kierowcy do komputera. Nie wymaga dodatkowych dekoderów itp. Kompletne rozwiązanie do odczytu i archiwizacji danych z karty kierowcy.
Image

5.Omnikey CardMan 3121 - czytnik USB - znacznie tańszy od urządzeń wielofunkcyjnych - jednakże jego stosowanie wymaga programu sterującego odczytem np. Program TachoBit.
Image
Stron: 1 2
Przekierowanie