eTrucks.pl • Od 16 lat najlepsze forum z modami do ETS1, GTS, ETS2, ATS, ST

Pełna wersja: Dwa pytanka o ciężarówkach
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Witajcie,

nie bardzo się znam na prawdziwych ciężarówkach, a mam dwa pytanka, być może łatwe dla znających temat Szczerbol :

1. Czy jest jakiś limit tonażu, do którego można podnieść oś w naczepie? Jakieś przepisy UE na to może są?

2. Kierowca ciężarówy kończy pauzę i wkrótce rusza - kiedy rozpoczyna tacho, już w momencie jak odpali silnik (by nabić powietrze w układzie, lub np. zimą chce rozgrzać auto), czy też dopiero bezpośrednio przed ruszeniem, a więc w tym wypadku silnik może być odpalony bez zliczającego czas tachografu?

Shy
Na pierwsze pytanie niestety ci nie odpowiem bo nie wiem ale silnik jak najbardziej może być odpalony a tachograf zalicza w tym czasie pauze, zrywa ją kiedy ruszysz Smile Można rozpocząć tacho zarówno przed odpaleniem auta jak i na odpalonym aucie będąc już przygotowanym do jazdy i raczej tak chyba robi większość kierowców.
Dziękuję za odpowiedź, może ktoś się dołączy i odpowie na pytanie pierwsze? Nikt się nie zna? Tongue
(28/06/2020 03:14 PM)bumbumek napisał(a): [ -> ]Dziękuję za odpowiedź, może ktoś się dołączy i odpowie na pytanie pierwsze? Nikt się nie zna? Tongue

Co do pierwszego to zależy od modelu naczepy oraz rozłożenia towaru. Niektóre mają od 6 inne od 8, lub 11 a niektóre działają tak, że dopiero przy 16 ośka się opuszcza. Rozłożenie towaru też ma znaczenie, bo jak przykładowo dasz 15 ton na przód a podłoga od osiek do drzwi będzie bez ładunku, to też może się automatycznie ośka nie opuścić. Big Grin

EDIT: Aaa sorki, pytałeś o limit tonażowy do którego można sobie podnosić ośkę. W takim razie na ten temat nic mi nie wiadomo i nigdy z takim czymś się nie spotkałem. Odnosząc się do tego co już napisałem, teoretyczny limit daje producent danej naczepy. Tongue
Witam Panie Marku. Z tego co mi wiadomo, a mogę się mylić, nie ma odgórnie ustanowionej liczby osi naczepy. Często widuję naczepy jednoosiowe, przystosowane do przewozu towarów lekkich i to chyba producent ustala ile osi jest wymaganych do przewiezienia danego tonażu. Także to, kiedy opuszczą lub podniosą osie leży w zakresie producenta. Ale zaznaczam, mogę się mylić.
Tacho liczy od prędkości dopiero, da się na pauzie przeturlać auto np na półsprzęgle i nie ruszy pauzy, ważne żeby zegar się nie podniósł z 0. Co do ośki to zazwyczaj od 7.5t samoczynnie się opuszcza, można też samemu opuścić ośkę z kabiny, w naczepach schmitz, kassbohrer po przez naciśnięcie 2 razy w hamulec, w kogel 3.
Witajcie chłopaki, dziękuję Wam za wasze wyczerpujące odpowiedzi, teraz już wszystko jasne Heart
bumbumek jak dobrze pamiętam to nacisk na jedną oś nie może być większy niż 11,5t na drogach publicznych i wszystko powyżej to już jako pojazd nienormatywny jedzie (dodatkowe papiery i te sprawy) tak więc mając wiedzę o liczbie osi i masę ładunku można wyliczyć sobie nacisk (czy opuszczenie osi jest konieczne) - tyle co mówią o tym przepisy Tongue

Oczywiście też trzeba patrzeć na to na co zwrócili uwagę koledzy powyżej czyli co producent danej naczepy zaleca.
Dziękuję Michale za dodatkowe uściślenie sprawy z podnoszoną osią Smile
Przekierowanie