eTrucks.pl • Od 16 lat najlepsze forum z modami do ETS1, GTS, ETS2, ATS, ST
[ETS2] Edytorek Map skróty klawiszowe - Wersja do druku

+- eTrucks.pl • Od 16 lat najlepsze forum z modami do ETS1, GTS, ETS2, ATS, ST (http://etrucks.pl)
+-- Dział: Wasza Twórczość
(/forum-167.html)
+--- Dział: Map Editor SCS (/forum-273.html)
+---- Dział: Poradniki (/forum-276.html)
+---- Wątek: [ETS2] Edytorek Map skróty klawiszowe (/thread-12783.html)



[ETS2] Edytorek Map skróty klawiszowe - I3enek - 21/07/2013 12:51 PM

Wchodzimy w moje dokumenty\Euro Truck Simulator2\ config i zmieniamy z uset g_console 0 i uset g_developer 0 na uset g consloe 1 i used g_developer 1 oraz w Mój Komputer -Euro Truck Simulator2 robimy folder base a w nim map Odpalamy grę i naciskamy (~), wpisujemy edit europe (żeby edytować istniejącą mapę) albo samo edit (robimy mapę od nowa).

Przydatne klawisze, skróty:
Komendy
Kod:
Goście nie widzą linków. Zarejestruj się aby zobaczyć ukrytą treść.
Goście nie widzą linków. Proszę, zarejestruj się TUTAJ, żeby zobaczyć ukrytą treść .

Budowanie:
Kod:
Goście nie widzą linków. Zarejestruj się aby zobaczyć ukrytą treść.
Goście nie widzą linków. Proszę, zarejestruj się TUTAJ, żeby zobaczyć ukrytą treść .
Inne przydatne komendy w Map edyotrze
Kod:
Goście nie widzą linków. Zarejestruj się aby zobaczyć ukrytą treść.
Goście nie widzą linków. Proszę, zarejestruj się TUTAJ, żeby zobaczyć ukrytą treść .

Przydatny jest jeszcze ALT. Jak łączymy dwa kawałki dróg albo drogę z prefabem to przytrzymanie ALT powoduje automatyczne dopasowanie wysokości, kąta itp., no jednym słowem łączenie jest cacy.


RE: Edytorek Map skróty klawiszowe - elwis333 - 29/03/2014 09:57 AM

Będe Instalował Grę Od Nowa


RE: [ETS2] Edytorek Map skróty klawiszowe - RadolSzczecin - 21/02/2015 07:31 PM

Trochę uzupełnie ten "poradnik" co jest wyżej.

EDYTOR - GŁÓWNE ZAGADNIENIA


PRZYGOTOWANIE DO PRACY Z EDYTOREM:
Wchodzimy do Dokumentów do katalogu 'Euro Truck Simulator 2' i otwieramy plik  'config.cfg' za pomocą wordpad'a lub notatnika.
Odszukujemy nast. linie i zmieniamy w nich parametr '0' na '1'

uset g_developer "0" zmieniamy na uset g_developer "1"
uset g_console "0" zmieniamy na uset g_console "1"
Po zmianie parametrów na '1' dajemy na belce u góry 'zapisz' i wychodzimy z folderu.

WAŻNE DLA ZAPISYWANIA MAPY
Wchodzimy do głównego folderu z zainstalowaną grą i tworzymy w nim pusty katalog 'base'
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
URUCHOMIENIE GRY W OKNIE
Uruchamiamy grę
Wybieramy profil (najbezpieczniej jest stworzyć sobie nowy profil narazie dla eksperymentów) i dajemy 'kontynuuj'
W menu gry klikamy na 'Opcje ' a następnie wybieramy  'Grafika'  i odchaczamy tam pierwszą opcje:
- tryb pełnoekranowy
oraz niżej zmniejszamy rozdzielczość (na mniejszą niż mamy ustawiony aktualnie pulpit ale taką, jaką obsługuje nasz monitor)

Potwierdzamy i zastosowujemy  - mamy grę uruchomioną teraz w oknie na pulpicie.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
URUCHAMIANIE EDYTORA MAPY
Wciskamy klawisz ze znakiem ~ (tylda)
Pojawi nam się dodatkowo okno komend z oczekującym kursorem ( tzw. konsola ) i wpisujemy 'edit europe'
Potwierdzamy enterem  - właśnie uruchomiliśmy Edytor mapy (mapy używanej w grze)

(Wpisując samo 'edit' uruchamiamy edytor 'na pusto' - gotowy do pracy gdy robimy nową mapę od podstaw)

Mamy w edytorze więc załadowaną mapę europy.
Jeśli chcemy szybko przenieść się na mapie do jakiegoś miasta, wciskamy na klawiaturze klawisz 'f' i w nowo otwartym okienku pod  'city' wybieramy z listy interesujące nas miasto na mapie i klikamy na przycisk 'Find'

Możemy zacząć zabawę edycją mapy w wybranym mieście

Gdy jesteśmy w miejscu na mapie w którym byśmy chcieli aby ponownie mapa (edytor) się zawszze uruchamiała wciskamy i przytrzymujemy na klawiaturze klawisz 's'  - jednocześnie myszką wskazujemy to miejsce i klikamy LPM
Pojawi nam sie w tym miejscu model samochodu w kolorze białym.
Tak wskazujemy punkt startowy mapy.

SPRAWDZANIE SPÓJNOŚCI MAPY / KOREKCJA POŁĄCZEŃ (node)

Klawisz F3 otwiera nam dodatkowe okno.
Klikamy na opcje: 'replace node correction'

Klawisz F8 (Rebuilding map)
Operacja trwa dość długo, gdyż zostają zliczone i sprawdzone wszelkie elementy użyte na mapie.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ZAPISYWANIE MAPY

Po naszej pracy na mapie w edytorze, klikamy na dole w oknie na opcje 'Save'
Wychodzimy całkowicie z gry i edytora klikając na 'exit'
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SEKTORY MAPY  - zapisywanie wybranych sektorów mapy

Standardowo mapa jest podzielona na odpowiednio ponumerowane sektory.
Sektor jest to pewny obszar, fragment mapy o powierzchni kwadratu
Za pomocą klawisza "A" mamy mozliwość pdglądu na którym sektorze obecnie się znajdujemy/budujemy.
Pierwsze wciśnięcie klawisza 'A' uruchamia podkład mapy
Kolejne użycie klawisza 'A" pokazuje nam mapę wraz z liniami dzielącymi i wyznaczającymi poszczególne sektory.
Oddalając widok klawiszem 'PageUp' zobaczymy całą siatkę mapy wraz z numerami poszczególnych sektorów.

W momencie zapisu mapy, edytor zapisuje nam 1 główny plik europe.mbd (identyfikator mapy) oraz w katalogu 'europe' wszystkie sektory.
Na zapisany jeden sektor składają 3 pliki z takim samym numerem.

Edit:
Z chwilą, gdy postawimy wybrany, dowolny element na wolnym obszarze nie objętym do tej pory żadnym sektorem, edytor utworzy nam automatycznie nowy sektor
który zostanie zaznaczony odpowiednio liniami granicznymi i któremu zostaje przypisany nowy, kolejny numer.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------

PRZYGOTOWANIE ZAPISANEJ MAPY DO WCZYTYWANIA
Wchodzimy do wcześniej utworzonego przez nas w głównym katalogu z grą - katalogu 'base'
Mamy w tym katalogu plik 'europe.mbd' (identyfikator mapy) oraz katalog 'europe' (zapisane sektory)

Tworzymy, najlepiej na pulpicie pusty katalog o nazwie 'map' i kopiujemy do niego ten plik 'europe.mbd' wraz z katalogiem 'europe'
Cały ten nowo utworzony na pulpicie katalog 'map'  z zawartością, musimy spakować WinRar'em lub innym programem do archiwizacji zmieniając w nazwie koncówkę (po kropce) z .rar   na .scs
Nazwa tak zrobionego archiwum może być dowolna np. NowaMapa.scs

Pamiętajmy, aby przed spakowaniem katalogu 'map', w opcjach WinRar'a zaznaczyć opcje 'bez kompresji'

Po spakowaniu pliku:
Otwieramy folder Dokumentów , następnie katalog 'Euro Truck Simulator 2 i katalog 'mod' i kopiujemy do tego katalogu 'mod', ten nasz nowo utworzony (spakowany) plik z końcówką .scs

----------------------------------------------------------------------------------------------------------
URUCHOMIENIE GRY Z NOWĄ MAPĄ

Uruchamiamy grę (nadal mamy grę uruchomioną w oknie)
Wybieramy profil a nastepnie klikamy na klawisz  ~  uruchamiając konsole
Wpisujemy samo 'edit' i dajemy 'enter'  (uruchomimy pusty edytor tak jakbyśmy chcieli od podstaw robić nową mapę)
Klikamy teraz w tabeli na dole z opcjami na 'Load Map' i wybieramy plik 'europe.mbd' - ten który nam się zapisał w katalogu 'base' i który był pakowany ze zmienioną końcówką .scs

Po chwili mapa nam się załaduje, w miejscu które wcześniej zaznaczyliśmy modelem białego samochodu.

Mamy wgraną mapę i możemy kontynuować jej edycję w oknie lub:

Klikamy na dole w tabelce z opcjami na 'Run Map'.
Właśnie uruchomiliśmy grę na nowej mapie.
Możemy teraz wyjść w każdej chwili do opcji ( 'esc') i zaznaczyć ponownie w opcjach graficznych 'tryb pełnoekaranowy' oraz wybrać właściwą rozdzielczość gry.
Po zatwierdzeniu mamy grę na pełnym ekranie i jeździmy na nowej (edytowanej) przez nas mapie.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
DODATKOWE OKNO Z OPCJAMI

Wraz z uruchomieniem edytora oprócz głównego okna, na ekranie pojawia nam się dodatkowe, pomocnicze okno z wszystkimi funkcjami edytora
które są również dostępne na głównym oknie lub które możemy wywołać za pomocą klawiszy funkcyjnych.

Według mnie, te pomocnicze okno z opcjami zostało dodatkowo 'dołożone' gdy
w przypadku uruchomienia edytora na dość dużym ekranie, w oknie, przy specyficznej rozdzielczości
opcje w głównym oknie na samym dole mogą być niewidoczne i niedostępne.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

OPCJE / KLAWISZOLOGIA

Wyrażenie  'node'  - oznacza kropkę zieloną/czerwoną czyli punkt początkowy/końcowy drogi, prefabu
oraz punkt stawianego modelu (jasny niebieski)
punkt znaku drogowego (ciemny niebieski)
Kolor zaznaczonego node zmienia się na biały.

Przydatne klawisze, skróty:

ESC  - zamknięcie dodatkowego okna funkcji
E  - rób/buduj
M  - przesuń (move)
D  - usuń  (delete)
P  - właściwości (Items Properties)
N  - zmień właściwości (Node properties)
H  - wysokość
S  - miejsce startu podczas testowania mapy (start)
R  - obróć w osiach X-Y-Z (rotate)

Budowanie:
1 droga (road)
2 Krzyżówki, stacje, serwisy, firmy itp. (prefab)
3 ogrodzenia, lasy, firmy itp. (buildings)
4 modele (model)
5 firma
6 miejsce serwisu, stacji
7 niewidoczna ściana
8 ruchome obiekty )mover)
9 miasta

Dodatkowe komendy:
PAGE UP podnieś kamere
PAGE DOWN opuść kamere
A  = pokaż/schowaj podkład mapy / sektory
C  = oglądamy mape z latającej kamery
F  = szukaj (w oknie 'city' wybieramy nazwe miasta i potwierdzamy  - edytor przeniesie nas w wybrane miejce na mapie)
SPACE  = rodzaje i typy obiektu

Klawisze funkcyjne:
F1 - help/ pomoc / klawiszologia
F2 - otwiera okno "content browser"  - podgląd 3D dostępnych elementów / modeli / prefabów..itd
F3 - otwiera okno "Material / distance replacement
F4 - nieużywane
F5 - podgląd mapki GPS-a w edytorze
F6 - podniesienie zaznaczonego obiektu (node) lub zaznaczonej grupy obiektów do poziomu drogi
F7 -  nieużywane
F8  - rozpoczyna Rebuilding Map (gruntowne sprawdzenie wszystkich elementów użytych na mapie - czyli spójność mapy)
F9 -  otwiera okno "Editor settings"  - główne, ogólne opcje mapy (min. skala , pogoda)
F10 - zrzut ekranu (zrobienie zdjęcia w fomacie .png)  - fotke znajdziemy w katalogu /MojeDokumenty/Euro Truck Simulator 2/screenshot
F11 - cofnięcie do poprzedniego, zmodyfikowanego fragmentu mapy
F12 - nieużywane
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kombinacje klawiszy pomocne przy budowaniu:

Przytrzymany Ctrl + ruch myszką z wciśniętym lewym przyciskiem  = zaznaczanie obszaru mapy (obiektów)
Ctrl+z  = Cofnięcie ostatniej operacji
Ctrl+c  = Kopiowanie do pamięci podręcznej zaznaczonego fragmentu mapy/modelu/prefabu ....
Ctrl+v  = Wklejanie (pojawia się nam celownik "krzyżak", który umieszczamy w wybranym miejscu na mapie i klikamy LPM)  
Delete = Kasowanie zaznaczonego fragmentu mapy / elementu na mapie
Move Item+ Lewy Alt = automatyczne dopasowanie wysokości
Move Item+ Lewy SHIFT = rozdzielenie dwóch odcinków drogi

Kolejne opcje dotyczące zaznaczonego fragmentu drogi/terenu
(zaznaczone muszą być minimum 2 node - początkowe i końcowe)

Jak najlepiej zaznaczyć wybrany obiekt / node ?
Wybieramy 'none' z opcji na dole i klikamy lewym myszy na node modelu, drogi, itd
Node modelu (kropka) zmieni swój kolor na biały.

r - obracanie zaznaczonego terenu (rotacja o 90 stopni)
lewy alt + r = okno z dodatkowymi opcjami do rotacji/skali
lewy ctrl + r = obrót w prawo (przytrzymanie dłuższy czas 'r' powoduje płynną rotacje)
lewy ctrl + lewy shift + r = obrót w lewo (przytrzymanie dłuższy czas 'r' powoduje płynną rotacje)

To czy obrócimy wraz z zaznaczonym terenem także i zaznaczone obiekty znajdujące się na nim
to mamy dodatkowe okno wyboru wywoływane kombinacją klawiszy: lewy alt+r


RE: [ETS2] Edytorek Map skróty klawiszowe - TruckerDawid - 28/04/2015 07:14 PM

ktoś pamięta jakim się kopiowało obiekt bo ni pamiętam :0 dzieki


RE: [ETS2] Edytorek Map skróty klawiszowe - krysio992 - 28/04/2015 07:44 PM

ctrl+c (kopiuj) ctrl+v (wklej) Wink