[ETS2] Edytorek Map skróty klawiszowe - Wersja do druku +- eTrucks.pl • Od 16 lat najlepsze forum z modami do ETS1, GTS, ETS2, ATS, ST (http://etrucks.pl) +-- Dział: Wasza Twórczość (/forum-167.html) +--- Dział: Map Editor SCS (/forum-273.html) +---- Dział: Poradniki (/forum-276.html) +---- Wątek: [ETS2] Edytorek Map skróty klawiszowe (/thread-12783.html) |
[ETS2] Edytorek Map skróty klawiszowe - I3enek - 21/07/2013 12:51 PM Wchodzimy w moje dokumenty\Euro Truck Simulator2\ config i zmieniamy z uset g_console 0 i uset g_developer 0 na uset g consloe 1 i used g_developer 1 oraz w Mój Komputer -Euro Truck Simulator2 robimy folder base a w nim map Odpalamy grę i naciskamy (~), wpisujemy edit europe (żeby edytować istniejącą mapę) albo samo edit (robimy mapę od nowa). Przydatne klawisze, skróty: Komendy Kod: Goście nie widzą linków. Zarejestruj się aby zobaczyć ukrytą treść. Budowanie: Kod: Goście nie widzą linków. Zarejestruj się aby zobaczyć ukrytą treść. Inne przydatne komendy w Map edyotrze Kod: Goście nie widzą linków. Zarejestruj się aby zobaczyć ukrytą treść. Przydatny jest jeszcze ALT. Jak łączymy dwa kawałki dróg albo drogę z prefabem to przytrzymanie ALT powoduje automatyczne dopasowanie wysokości, kąta itp., no jednym słowem łączenie jest cacy. RE: Edytorek Map skróty klawiszowe - elwis333 - 29/03/2014 09:57 AM Będe Instalował Grę Od Nowa RE: [ETS2] Edytorek Map skróty klawiszowe - RadolSzczecin - 21/02/2015 07:31 PM Trochę uzupełnie ten "poradnik" co jest wyżej. EDYTOR - GŁÓWNE ZAGADNIENIA PRZYGOTOWANIE DO PRACY Z EDYTOREM: Wchodzimy do Dokumentów do katalogu 'Euro Truck Simulator 2' i otwieramy plik 'config.cfg' za pomocą wordpad'a lub notatnika. Odszukujemy nast. linie i zmieniamy w nich parametr '0' na '1' uset g_developer "0" zmieniamy na uset g_developer "1" uset g_console "0" zmieniamy na uset g_console "1" Po zmianie parametrów na '1' dajemy na belce u góry 'zapisz' i wychodzimy z folderu. WAŻNE DLA ZAPISYWANIA MAPY Wchodzimy do głównego folderu z zainstalowaną grą i tworzymy w nim pusty katalog 'base' ------------------------------------------------------------------------------------------------------------- URUCHOMIENIE GRY W OKNIE Uruchamiamy grę Wybieramy profil (najbezpieczniej jest stworzyć sobie nowy profil narazie dla eksperymentów) i dajemy 'kontynuuj' W menu gry klikamy na 'Opcje ' a następnie wybieramy 'Grafika' i odchaczamy tam pierwszą opcje: - tryb pełnoekranowy oraz niżej zmniejszamy rozdzielczość (na mniejszą niż mamy ustawiony aktualnie pulpit ale taką, jaką obsługuje nasz monitor) Potwierdzamy i zastosowujemy - mamy grę uruchomioną teraz w oknie na pulpicie. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------- URUCHAMIANIE EDYTORA MAPY Wciskamy klawisz ze znakiem ~ (tylda) Pojawi nam się dodatkowo okno komend z oczekującym kursorem ( tzw. konsola ) i wpisujemy 'edit europe' Potwierdzamy enterem - właśnie uruchomiliśmy Edytor mapy (mapy używanej w grze) (Wpisując samo 'edit' uruchamiamy edytor 'na pusto' - gotowy do pracy gdy robimy nową mapę od podstaw) Mamy w edytorze więc załadowaną mapę europy. Jeśli chcemy szybko przenieść się na mapie do jakiegoś miasta, wciskamy na klawiaturze klawisz 'f' i w nowo otwartym okienku pod 'city' wybieramy z listy interesujące nas miasto na mapie i klikamy na przycisk 'Find' Możemy zacząć zabawę edycją mapy w wybranym mieście Gdy jesteśmy w miejscu na mapie w którym byśmy chcieli aby ponownie mapa (edytor) się zawszze uruchamiała wciskamy i przytrzymujemy na klawiaturze klawisz 's' - jednocześnie myszką wskazujemy to miejsce i klikamy LPM Pojawi nam sie w tym miejscu model samochodu w kolorze białym. Tak wskazujemy punkt startowy mapy. SPRAWDZANIE SPÓJNOŚCI MAPY / KOREKCJA POŁĄCZEŃ (node) Klawisz F3 otwiera nam dodatkowe okno. Klikamy na opcje: 'replace node correction' Klawisz F8 (Rebuilding map) Operacja trwa dość długo, gdyż zostają zliczone i sprawdzone wszelkie elementy użyte na mapie. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------ ZAPISYWANIE MAPY Po naszej pracy na mapie w edytorze, klikamy na dole w oknie na opcje 'Save' Wychodzimy całkowicie z gry i edytora klikając na 'exit' ------------------------------------------------------------------------------------------------------------- SEKTORY MAPY - zapisywanie wybranych sektorów mapy Standardowo mapa jest podzielona na odpowiednio ponumerowane sektory. Sektor jest to pewny obszar, fragment mapy o powierzchni kwadratu Za pomocą klawisza "A" mamy mozliwość pdglądu na którym sektorze obecnie się znajdujemy/budujemy. Pierwsze wciśnięcie klawisza 'A' uruchamia podkład mapy Kolejne użycie klawisza 'A" pokazuje nam mapę wraz z liniami dzielącymi i wyznaczającymi poszczególne sektory. Oddalając widok klawiszem 'PageUp' zobaczymy całą siatkę mapy wraz z numerami poszczególnych sektorów. W momencie zapisu mapy, edytor zapisuje nam 1 główny plik europe.mbd (identyfikator mapy) oraz w katalogu 'europe' wszystkie sektory. Na zapisany jeden sektor składają 3 pliki z takim samym numerem. Edit: Z chwilą, gdy postawimy wybrany, dowolny element na wolnym obszarze nie objętym do tej pory żadnym sektorem, edytor utworzy nam automatycznie nowy sektor który zostanie zaznaczony odpowiednio liniami granicznymi i któremu zostaje przypisany nowy, kolejny numer. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------ PRZYGOTOWANIE ZAPISANEJ MAPY DO WCZYTYWANIA Wchodzimy do wcześniej utworzonego przez nas w głównym katalogu z grą - katalogu 'base' Mamy w tym katalogu plik 'europe.mbd' (identyfikator mapy) oraz katalog 'europe' (zapisane sektory) Tworzymy, najlepiej na pulpicie pusty katalog o nazwie 'map' i kopiujemy do niego ten plik 'europe.mbd' wraz z katalogiem 'europe' Cały ten nowo utworzony na pulpicie katalog 'map' z zawartością, musimy spakować WinRar'em lub innym programem do archiwizacji zmieniając w nazwie koncówkę (po kropce) z .rar na .scs Nazwa tak zrobionego archiwum może być dowolna np. NowaMapa.scs Pamiętajmy, aby przed spakowaniem katalogu 'map', w opcjach WinRar'a zaznaczyć opcje 'bez kompresji' Po spakowaniu pliku: Otwieramy folder Dokumentów , następnie katalog 'Euro Truck Simulator 2 i katalog 'mod' i kopiujemy do tego katalogu 'mod', ten nasz nowo utworzony (spakowany) plik z końcówką .scs ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- URUCHOMIENIE GRY Z NOWĄ MAPĄ Uruchamiamy grę (nadal mamy grę uruchomioną w oknie) Wybieramy profil a nastepnie klikamy na klawisz ~ uruchamiając konsole Wpisujemy samo 'edit' i dajemy 'enter' (uruchomimy pusty edytor tak jakbyśmy chcieli od podstaw robić nową mapę) Klikamy teraz w tabeli na dole z opcjami na 'Load Map' i wybieramy plik 'europe.mbd' - ten który nam się zapisał w katalogu 'base' i który był pakowany ze zmienioną końcówką .scs Po chwili mapa nam się załaduje, w miejscu które wcześniej zaznaczyliśmy modelem białego samochodu. Mamy wgraną mapę i możemy kontynuować jej edycję w oknie lub: Klikamy na dole w tabelce z opcjami na 'Run Map'. Właśnie uruchomiliśmy grę na nowej mapie. Możemy teraz wyjść w każdej chwili do opcji ( 'esc') i zaznaczyć ponownie w opcjach graficznych 'tryb pełnoekaranowy' oraz wybrać właściwą rozdzielczość gry. Po zatwierdzeniu mamy grę na pełnym ekranie i jeździmy na nowej (edytowanej) przez nas mapie. ---------------------------------------------------------------------------------------------------- DODATKOWE OKNO Z OPCJAMI Wraz z uruchomieniem edytora oprócz głównego okna, na ekranie pojawia nam się dodatkowe, pomocnicze okno z wszystkimi funkcjami edytora które są również dostępne na głównym oknie lub które możemy wywołać za pomocą klawiszy funkcyjnych. Według mnie, te pomocnicze okno z opcjami zostało dodatkowo 'dołożone' gdy w przypadku uruchomienia edytora na dość dużym ekranie, w oknie, przy specyficznej rozdzielczości opcje w głównym oknie na samym dole mogą być niewidoczne i niedostępne. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------ OPCJE / KLAWISZOLOGIA Wyrażenie 'node' - oznacza kropkę zieloną/czerwoną czyli punkt początkowy/końcowy drogi, prefabu oraz punkt stawianego modelu (jasny niebieski) punkt znaku drogowego (ciemny niebieski) Kolor zaznaczonego node zmienia się na biały. Przydatne klawisze, skróty: ESC - zamknięcie dodatkowego okna funkcji E - rób/buduj M - przesuń (move) D - usuń (delete) P - właściwości (Items Properties) N - zmień właściwości (Node properties) H - wysokość S - miejsce startu podczas testowania mapy (start) R - obróć w osiach X-Y-Z (rotate) Budowanie: 1 droga (road) 2 Krzyżówki, stacje, serwisy, firmy itp. (prefab) 3 ogrodzenia, lasy, firmy itp. (buildings) 4 modele (model) 5 firma 6 miejsce serwisu, stacji 7 niewidoczna ściana 8 ruchome obiekty )mover) 9 miasta Dodatkowe komendy: PAGE UP podnieś kamere PAGE DOWN opuść kamere A = pokaż/schowaj podkład mapy / sektory C = oglądamy mape z latającej kamery F = szukaj (w oknie 'city' wybieramy nazwe miasta i potwierdzamy - edytor przeniesie nas w wybrane miejce na mapie) SPACE = rodzaje i typy obiektu Klawisze funkcyjne: F1 - help/ pomoc / klawiszologia F2 - otwiera okno "content browser" - podgląd 3D dostępnych elementów / modeli / prefabów..itd F3 - otwiera okno "Material / distance replacement F4 - nieużywane F5 - podgląd mapki GPS-a w edytorze F6 - podniesienie zaznaczonego obiektu (node) lub zaznaczonej grupy obiektów do poziomu drogi F7 - nieużywane F8 - rozpoczyna Rebuilding Map (gruntowne sprawdzenie wszystkich elementów użytych na mapie - czyli spójność mapy) F9 - otwiera okno "Editor settings" - główne, ogólne opcje mapy (min. skala , pogoda) F10 - zrzut ekranu (zrobienie zdjęcia w fomacie .png) - fotke znajdziemy w katalogu /MojeDokumenty/Euro Truck Simulator 2/screenshot F11 - cofnięcie do poprzedniego, zmodyfikowanego fragmentu mapy F12 - nieużywane ------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Kombinacje klawiszy pomocne przy budowaniu: Przytrzymany Ctrl + ruch myszką z wciśniętym lewym przyciskiem = zaznaczanie obszaru mapy (obiektów) Ctrl+z = Cofnięcie ostatniej operacji Ctrl+c = Kopiowanie do pamięci podręcznej zaznaczonego fragmentu mapy/modelu/prefabu .... Ctrl+v = Wklejanie (pojawia się nam celownik "krzyżak", który umieszczamy w wybranym miejscu na mapie i klikamy LPM) Delete = Kasowanie zaznaczonego fragmentu mapy / elementu na mapie Move Item+ Lewy Alt = automatyczne dopasowanie wysokości Move Item+ Lewy SHIFT = rozdzielenie dwóch odcinków drogi Kolejne opcje dotyczące zaznaczonego fragmentu drogi/terenu (zaznaczone muszą być minimum 2 node - początkowe i końcowe) Jak najlepiej zaznaczyć wybrany obiekt / node ? Wybieramy 'none' z opcji na dole i klikamy lewym myszy na node modelu, drogi, itd Node modelu (kropka) zmieni swój kolor na biały. r - obracanie zaznaczonego terenu (rotacja o 90 stopni) lewy alt + r = okno z dodatkowymi opcjami do rotacji/skali lewy ctrl + r = obrót w prawo (przytrzymanie dłuższy czas 'r' powoduje płynną rotacje) lewy ctrl + lewy shift + r = obrót w lewo (przytrzymanie dłuższy czas 'r' powoduje płynną rotacje) To czy obrócimy wraz z zaznaczonym terenem także i zaznaczone obiekty znajdujące się na nim to mamy dodatkowe okno wyboru wywoływane kombinacją klawiszy: lewy alt+r RE: [ETS2] Edytorek Map skróty klawiszowe - TruckerDawid - 28/04/2015 07:14 PM ktoś pamięta jakim się kopiowało obiekt bo ni pamiętam :0 dzieki RE: [ETS2] Edytorek Map skróty klawiszowe - krysio992 - 28/04/2015 07:44 PM ctrl+c (kopiuj) ctrl+v (wklej) |