eTrucks.pl • Od 16 lat najlepsze forum z modami do ETS1, GTS, ETS2, ATS, ST
Star 1142 – historia legendy - Wersja do druku

+- eTrucks.pl • Od 16 lat najlepsze forum z modami do ETS1, GTS, ETS2, ATS, ST (http://etrucks.pl)
+-- Dział: Wszystko i nic
(/forum-86.html)
+--- Dział: Świat Motoryzacji (/forum-242.html)
+---- Dział: Ogólne informacje o motoryzacji (/forum-87.html)
+----- Dział: Ciężarówki > 3.5t (/forum-427.html)
+----- Wątek: Star 1142 – historia legendy (/thread-21419.html)



Star 1142 – historia legendy - limowski - 27/07/2014 04:08 PM

Star 1142 – historia legendy

Image

Star 1142, czyli najpopularniejsza i najbardziej charakterystyczna odmiana samochodu produkcji zakładów FSC Star ze Starachowic. Przyglądamy się polskiej legendzie.

Na początku lat 80. w ofercie Fabryki Samochodów Ciężarowych FSC Star flagowym modelem był Star 200, ale upływający czas oraz rosnąca konkurencja sprawiły, że auto stało się zbyt przestarzałe i przez to z roku na rok jego sprzedaż coraz bardziej malała.

Image

Star 1142 – kabina

Pomimo zupełnie nowego projektu, auto powstawało na tych samych liniach montażowych co Star 200, wobec tego nie mogło aż tak bardzo odbiegać od swojego poprzednika. Modułowa konstrukcja kabiny Stara 1142 sprawiła, że możliwe było także produkowanie nieodchylanej wersji kabiny.

Spośród całej serii przeprowadzonych zmian wyróżnić można wprowadzenie mniejszej liczby punktów zgrzewu, w których wcześniej pojawiała się korozja, a także jednolite osłony silnika i chłodnicy tłoczone z blachy zamiast elementów z siatką, głębiej przetłoczony dach kabiny, nowe nadkola oraz błotniki, krótsze drzwi kabiny z lepszymi uszczelkami i niżej osadzonymi klamkami żywcem wyjętymi z Fiata 126p, a także dużo większe lusterka zewnętrzne.

Star 1142 – lepszy Star 200

W kabinie Stara 1142 zamontowano nowy moduł zegarów, wygodniejsze fotele, obicia wnętrza wykonane z tworzyw sztucznych, wygłuszające i dźwiękoszczelne dywaniki oraz lepsze wyciszenie silnika. Dodatkowo zadbano o zamknięty układ chłodzenia, nowocześniejszą instalację elektryczną, a także zamontowano trzy wycieraczki, co poprawiło widoczność kierowcy Stara 1142.

Image

Układ pneumatyczny nowego Stara rozbudowano do trzech osobnych zbiorników sprężonego powietrza, przeprojektowano zbiornik paliwa i wyeliminowano problem korozji tego elementu.

Skrzynia ładunkowa Stara 1142 była wykonana ze stali oraz wyposażona w drewnianą podłogę z dodatkowymi lżejszymi burtami bocznymi i demontowanymi słupkami, a dzięki poprawieniu konstrukcji auto było w stanie przewieźć na pace ładunku o masie 6,5 tony.

Star 1142 – silnik

Jednostką napędową Stara 1142 jest sześciocylindrowy silnik rzędowy R6 o pojemności 6,8 l. Niezależnie od wybranej wersji legitymuje się on mocą 150 KM. Wolnossąca odmiana osiąga moment obrotowy 432 Nm, a Star 1142 Turbo 500 lub 525 Nm.

Jednostka Stara 1142 nie jest niestety bezawaryjna i wymaga remontu kapitalnego co 300 000 km, a biorąc pod uwagę wytrzymałość silników w pozostałych ciężarówkach czy nawet samochodach osobowych napędzanych dieslami, jest to bardzo słaby wynik. Do najpopularniejszych usterek Stara 1142 należą wszelkiego rodzaju wycieki, łatwo też uszkodzeniom ulega łożysko wału korbowego. Dodatkowo awarię nękają alternator czy sprzęgło. Star 1142 spala średnio około 25 litrów oleju napędowego na 100 km. Wszystko zależy oczywiście od tego jak bardzo obciążona jest ciężarówka.

Image

Star 1142 – skrzynia biegów

Star 1142 wyposażony został w nową skrzynię biegów produkowaną przez zakłady FSP Tczew. Konstrukcja przekładni była na licencji znanej firmy ZF, a szczegółowa specyfikacja skrzyni to ZF S5-45. W praktyce oznacza to pięć biegów do jazdy do przodu oraz jeden bieg wsteczny. Co ciekawe, testowano także przekładnię z dziesięcioma przełożeniami, jednak ostatecznie nie wprowadzono jej do produkcji.

Część prototypów Stara 1142 weszła jednak na rynek, takie jak wersja z napędem na cztery koła 4×4, czyli Star 1144 czy Star 1366 z napędem 6×6 wyprodukowany na potrzeby węgierskiej armii.

Łącznie Star 1142 produkowany był w starachowickich zakładach w latach 1986-2000. Jego oficjalnym następcą został Star 12.155 z kabiną na licencji Mana.



Źródło: http://www.tirstop.pl/star-1142-historia-legendy/



RE: Star 1142 – historia legendy - .:Seba11:. - 27/07/2014 04:09 PM

Ehh, stare czasy chciałbym się cofnąć do tych czasów,ale nas wtedy jeszcze nie było Big Grin


RE: Star 1142 – historia legendy - VresT - 27/07/2014 04:10 PM

Dzięki za info !


RE: Star 1142 – historia legendy - bumbumek - 27/07/2014 04:48 PM

Super temat, jak masz wenę Limku, to możesz spisać historie innych truckerskich legend Smile

A co do tego STAR-a, to jeździłem takim jak byłem we wojsku Big Grin Cóż to były za fajowe czasy...Eeeeeh, stracona młodość! Wink


RE: Star 1142 – historia legendy - seba199919 - 27/07/2014 04:50 PM

Pamiętam jak znajomy uczył jazdy na Starze Smile


RE: Star 1142 – historia legendy - Macharis - 27/07/2014 06:12 PM

Mi się początki truckerstwa kojarzą z IFĄ L60, akurat gdy w 98 przyszedłem na świat to przez kolejne 3 3-4 lata ojciec właśnie taką jeździł, turkusowa kabina i burtówka Big Grin


RE: Star 1142 – historia legendy - seba199919 - 27/07/2014 06:27 PM

Mój dziadek jeździł jelczem i kamazem ze zbożem w PGR-rze. Nie raz opowiadał ile się na wspinał pod górę tymi ciężarówkami. Czarny dym i huk silnika Smile


RE: Star 1142 – historia legendy - Piter - 27/07/2014 08:38 PM

Auto z mojego rodzinnego miasta,na torze testowym Stara piliśmy wina w liceum Tongue
Teraz to już Man tam urzęduje,część autobusów robią w Starachowicach.


RE: Star 1142 – historia legendy - abuk - 27/07/2014 08:38 PM

U mnie w wywozie śmieci jeżdżą jeszcze stary, chyba jest 8 takich :E