eTrucks.pl • Od 16 lat najlepsze forum z modami do ETS1, GTS, ETS2, ATS, ST
Dwa pytanka o ciężarówkach - Wersja do druku

+- eTrucks.pl • Od 16 lat najlepsze forum z modami do ETS1, GTS, ETS2, ATS, ST (http://etrucks.pl)
+-- Dział: Wszystko i nic
(/forum-86.html)
+--- Dział: Świat Motoryzacji (/forum-242.html)
+---- Dział: Ogólne informacje o motoryzacji (/forum-87.html)
+----- Dział: Ciężarówki > 3.5t (/forum-427.html)
+----- Wątek: Dwa pytanka o ciężarówkach (/thread-51860.html)



Dwa pytanka o ciężarówkach - bumbumek - 27/06/2020 12:37 PM

Witajcie,

nie bardzo się znam na prawdziwych ciężarówkach, a mam dwa pytanka, być może łatwe dla znających temat Szczerbol :

1. Czy jest jakiś limit tonażu, do którego można podnieść oś w naczepie? Jakieś przepisy UE na to może są?

2. Kierowca ciężarówy kończy pauzę i wkrótce rusza - kiedy rozpoczyna tacho, już w momencie jak odpali silnik (by nabić powietrze w układzie, lub np. zimą chce rozgrzać auto), czy też dopiero bezpośrednio przed ruszeniem, a więc w tym wypadku silnik może być odpalony bez zliczającego czas tachografu?

Shy


RE: Dwa pytanka o ciężarówkach - laki183 - 27/06/2020 12:57 PM

Na pierwsze pytanie niestety ci nie odpowiem bo nie wiem ale silnik jak najbardziej może być odpalony a tachograf zalicza w tym czasie pauze, zrywa ją kiedy ruszysz Smile Można rozpocząć tacho zarówno przed odpaleniem auta jak i na odpalonym aucie będąc już przygotowanym do jazdy i raczej tak chyba robi większość kierowców.


RE: Dwa pytanka o ciężarówkach - bumbumek - 28/06/2020 03:14 PM

Dziękuję za odpowiedź, może ktoś się dołączy i odpowie na pytanie pierwsze? Nikt się nie zna? Tongue


RE: Dwa pytanka o ciężarówkach - Nicram - 28/06/2020 06:37 PM

(28/06/2020 03:14 PM)bumbumek napisał(a):  Dziękuję za odpowiedź, może ktoś się dołączy i odpowie na pytanie pierwsze? Nikt się nie zna? Tongue

Co do pierwszego to zależy od modelu naczepy oraz rozłożenia towaru. Niektóre mają od 6 inne od 8, lub 11 a niektóre działają tak, że dopiero przy 16 ośka się opuszcza. Rozłożenie towaru też ma znaczenie, bo jak przykładowo dasz 15 ton na przód a podłoga od osiek do drzwi będzie bez ładunku, to też może się automatycznie ośka nie opuścić. Big Grin

EDIT: Aaa sorki, pytałeś o limit tonażowy do którego można sobie podnosić ośkę. W takim razie na ten temat nic mi nie wiadomo i nigdy z takim czymś się nie spotkałem. Odnosząc się do tego co już napisałem, teoretyczny limit daje producent danej naczepy. Tongue


RE: Dwa pytanka o ciężarówkach - limowski - 28/06/2020 06:44 PM

Witam Panie Marku. Z tego co mi wiadomo, a mogę się mylić, nie ma odgórnie ustanowionej liczby osi naczepy. Często widuję naczepy jednoosiowe, przystosowane do przewozu towarów lekkich i to chyba producent ustala ile osi jest wymaganych do przewiezienia danego tonażu. Także to, kiedy opuszczą lub podniosą osie leży w zakresie producenta. Ale zaznaczam, mogę się mylić.


RE: Dwa pytanka o ciężarówkach - .:KoNrAd FH:. - 29/06/2020 12:59 PM

Tacho liczy od prędkości dopiero, da się na pauzie przeturlać auto np na półsprzęgle i nie ruszy pauzy, ważne żeby zegar się nie podniósł z 0. Co do ośki to zazwyczaj od 7.5t samoczynnie się opuszcza, można też samemu opuścić ośkę z kabiny, w naczepach schmitz, kassbohrer po przez naciśnięcie 2 razy w hamulec, w kogel 3.


RE: Dwa pytanka o ciężarówkach - bumbumek - 29/06/2020 09:32 PM

Witajcie chłopaki, dziękuję Wam za wasze wyczerpujące odpowiedzi, teraz już wszystko jasne Heart


RE: Dwa pytanka o ciężarówkach - Michal_Z_gno - 29/06/2020 11:05 PM

bumbumek jak dobrze pamiętam to nacisk na jedną oś nie może być większy niż 11,5t na drogach publicznych i wszystko powyżej to już jako pojazd nienormatywny jedzie (dodatkowe papiery i te sprawy) tak więc mając wiedzę o liczbie osi i masę ładunku można wyliczyć sobie nacisk (czy opuszczenie osi jest konieczne) - tyle co mówią o tym przepisy Tongue

Oczywiście też trzeba patrzeć na to na co zwrócili uwagę koledzy powyżej czyli co producent danej naczepy zaleca.


RE: Dwa pytanka o ciężarówkach - bumbumek - 01/07/2020 04:37 PM

Dziękuję Michale za dodatkowe uściślenie sprawy z podnoszoną osią Smile