Logowanie Zarejestruj


Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 9 głosów - 3 średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
DAF XF ze skrzynią AS-Tronic.
Autor Wiadomość
Minimus123
Gość
Gość

Skąd:
 
Podziękował:
Podziękowano mu raz(y)
Post: #1
DAF XF ze skrzynią AS-Tronic.
DAF-y przeciskały się wąskimi uliczkami śląskich miasteczek.

DAF zakończył wymianę swoich modeli wprowadzając na początku tego roku nowego XF. Krótko potem, przy okazji jubileuszu swoich 75 lat, zaprezentował nowe wersje nieco mniejszego CF-a wyposażonego w skrzynię biegów ze zautomatyzowaną zmianą przełożeń AS-Tronic. Teraz te przekładnie oraz jeszcze kilka nowych, ułatwiających pracę kierowcy i podnoszących bezpieczeństwo jazdy, urządzeń wprowadzanych jest na polski rynek.



Szybka, bo przeprowadzona w ciągu zaledwie trzech lat, wymiana wszystkich modeli samochodów ciężarowych produkowanych przez firmę z Eindhoven, przynosi już efekty. DAF po trudnym dla siebie okresie w połowie lat 90. ub. wieku wyraźnie wraca do wysokiej formy. Holendrzy tradycyjnie już największą uwagę swoich skupili na konstrukcji pojazdów oraz na słynących z wysokiej trwałości źródłach napędu. Jako środek do przekazywania energii z silnika na koła wybrali jednak sprawdzone wyroby innego specjalisty – niemieckiego ZF-a. To właśnie jego skrzynie biegów od paru lat pracują w DAF-ach. Niemcy opracowali też bardzo dobrą mechaniczną przekładnię ze zautomatyzowaną i zoptymalizowaną zmianą przełożeń o nazwie AS-Tronic. Oprócz DAF-a kupują ją także Renault Trucks, MAN i IVECO. Każda z firm wprowadza do nich jednak elementy własnego oprogramowania, bo oczywiście w takim urządzeniu w dzisiejszych czasach bez informatyki i elektroniki ani rusz. Pierwsze auta z taką skrzynią jeżdżą już we flotach polskich przewoźników. Jak zapewniają przedstawiciele DAF Trucks Polska, od września cała sieć serwisowa firmy w Polsce jest przygotowana do obsługi i napraw skrzyń biegów zarówno od strony wyszkolenia mechaników, jak i oprogramowania oraz sprzętu.
Skrzynie ZF AS-Tronic oferowane są do modeli CF i XF w wersjach z układem napędu 4x2, 6x2, 6x4, 8x4 i 8x2. W ramach strategii firmy standardem jest przekładnia 12-biegowa, natomiast w najmocniejszej wersji silnika w XF-ie – 530 KM standardem jest 16-biegowa. Taka sama zalecana jest do dużych obciążeń w nieco słabszych wersjach XF. Wersje 6x4 i 8x4 przeznaczone dla budownictwa mają specjalne oprogramowanie umożliwiające jazdę w trudnym terenie.



AS-Tronic - całkowicie zautomatyzowana przekładnia – przede wszystkim niesamowicie podnosi komfort pracy kierowcy, ale nie jest to jej jedyna zaleta. W kabinie nie ma w ogóle pedału sprzęgła – uruchamiane jest ono elektropneumatycznie podczas ruszania, zatrzymywania i zmiany biegów, np. w momencie przesłania impulsu elektrycznego informującego o ruchu drążka skrzyni wykonanego przez kierowcę. Tryb pracy przekładni ustala się w DAF-ach przy pomocy umieszczonego tuż za drążkiem skrzyni pokrętłem. Można nim wybrać bieg jałowy (ustawienie N), jazdę (D), bieg wsteczny ® lub biegi manewrowe, określane też pełzającymi, oznaczone niewielkim symbolem żółwia – jeden wsteczny i jeden do przodu. Tryb jazdy (A – automatyczny, M – manualny), aktualny bieg oraz komunikaty ostrzegawcze pojawiają się na wyświetlaczu LCD na szczycie tablicy rozdzielczej, między zegarami prędkościomierza i obrotomierza. Po uruchomieniu silnika skrzynia zawsze znajduje się w trybie automatycznego wyboru biegów. Ostrzegawcze komunikaty to np. miganie litery N – kiedy silnik jest uruchamiany w momencie gdy przełącznik trybu jazdy znajduje się w położeniu innym niż D lub R – należy wtedy ustawić go na literze N. W przypadku – kiedy po zatrzymaniu elektroniczny moduł sterowania sprzęgłem rozłącza je, a przełącznik trybu jazdy jest ustawiony na pozycji innej niż N, a jakieś drzwi nie są zamknięte, w kabinie rozlega się sygnał dźwiekowy, a na wyświetlaczu miga D lub R.
Kolejna zaleta skrzyni AS-Tronic to stałe połączenie z silnikiem poprzez suche, jednotarczowe sprzęgło cierne zapewniające 100% (bez strat energii, jak w sprzęgłach hydraulicznych) przenoszenie momentu obrotowego. Jego pracą steruje moduł elektroniczny AS-Tronica. Ważna jest także prostota obsługi – poszczególne elementy skrzyni zorganizowane są w łatwe do wymiany moduły. Skrzynia może też być połączona z retarderem ZF-a.
Do zalet płynących z zastosowania tej skrzyni należy zmniejszenie i zoptymalizowanie zużycia paliwa w sytuacji, kiedy samochodem jeździ kilku kierowców lub kiedy są oni mniej doświadczeni. DAF przeprowadził pewien test. Przez pół roku po europejskich drogach poruszało się dziesięć 40-tonowych zestawów w transporcie dalekobieżnym. Kierowali nimi kierowcy o różnym doświadczeniu. Pięć miało skrzynie mechaniczne ZF-Ecosplit, a następnych pięć zautomatyzowane AS-Tronic. Różnica w średnim zużyciu paliwa między pierwszymi pięcioma (między najlepszym i najgorszym wynikiem) wyniosła 6 l oleju napędowego na 100 km. W piątce z AS-Tronikiem była o połowę mniejsza – tylko 3 litry! Także średnie zużycie paliwa w autach z tymi skrzyniami było mniejsze o 3 litry, co oznacza ok. 4% oszczędność. To jednak nie wszystko – zautomatyzowana przekładnia lepiej niż mechaniczna dba o silnik, więc wydłuża jego żywotność. Okazuje się, że dodatkowo można też zaoszczędzić ok. 3000 zł na kontrakcie serwisowym w ciągu pierwszych lat eksploatacji pojazdu, wymianie oleju w skrzyni (w AS-Tronicu pracuje olej syntetyczny, który należy wymieniać co 450 tys. km przebiegu lub co 3 lata). Części zamienne do AS-Tronica – koła zębate, łożyska – kosztują tyle samo co do zwykłej skrzyni. Poza tym ciężarówka DAF z taką skrzynią jest około 70 kg lżejsza w porównaniu z pojazdem wyposażonym w tradycyjną mechaniczną przekładnię, np. ZF Servoshift.




Kiedy pokrętło wyboru trybu ustawione jest w położeniu D (Drive) - skrzynia pracuje w trybie automatycznym. Zmiana biegów odbywa się bez interwencji kierowcy, nie trzeba nawet podnosić stopy z pedału gazu (nie należy jednak w tym momencie naciskać go mocniej) - automatyka odłącza go na moment włączenia sprzęgła sama! Oprogramowanie samo dobiera optymalne parametry działania podzespołów w celu uzyskania jak najlepszych osiągów samochodu. Efekt jest jednak kompromisem między mobilnością i zużyciem paliwa oraz samego pojazdu. Uwzględnia ono w swojej pracy takie czynniki, jak obciążenie, nachylenie drogi, charakterystykę silnika (te elementy są najistotniejsze przy ruszaniu załadowanym zestawem), układ kinematyczny, potrzebę przyspieszenia, pracę układu hamulcowego i zwalniaczy. Jest to możliwe dzięki elektronicznemu nadzorowi, który nad wszystkimi urządzeniami sprawuje system komputerowy pojazdu. Szybkość przesyłania danych między jego poszczególnymi elementami zapewnia cyfrowa szyna (magistrala) do przesyłania danych CAN. Co w tym wszystkim najważniejsze dla kierowcy to ogromny komfort, jaki daje możliwość skupienia się wyłącznie na tym co dzieje się na drodze – w trybie automatycznym AS-Tronic myśli za nas.
Równie ważne jest to, że biegi zmieniane są bardzo szybko, miękko i cicho, a układ dba także o wyeliminowanie błędnego wyboru przełożenia i chroni silnik przed wejściem w zakres nadmiernej prędkości obrotowej. Nie zapomniano o sytuacji, kiedy potrzebne jest silne, nagłe przyspieszenie – podobnie jak w całkowicie automatycznych skrzyniach biegów AS-Tronica wyposażono w funkcję kick-down. Wciśnięcie pedału gazu do deski powoduje, że elektronika zapomina na moment o optymalnym i ekonomicznym zużyciu paliwa i oddaje do dyspozycji kierowcy maksymalną siłę wytwarzaną przez silnik. Obroty w ciągu ok. sekundy wędrują w okolice wartości maksymalnych, a skrzynia redkuje przełożenie. Drążek skrzyni ma jeszcze jedną funkcję – przesuwając go w prawo (od siebie) uruchamiamy funkcję szukania optymalnego w danej chwili przełożenia dla prędkości z jaką porusza się ciężarówka, nachylenia drogi i obciążenia. Przydaje się to zwłaszcza po gwałtownym hamowaniu lub podczas jazdy po mieście.
Wspomniane zalety odbijają się na ograniczeniu zużycia paliwa, szczególnie wtedy, kiedy za kierownicą auta zasiadają różni kierowcy, często posiadający niewielkie doświadczenie. Ci z większym też nie powinni narzekać, ponieważ skrzynia ma również funkcję manualnego wyboru przełożeń. Kierowca przyciągając dźwignię w swoją stronę przechodzi na tryb manualny. Krótki ruch do przodu to wrzucenie połówki wyższego biegu, długi to cały bieg. Analogicznie wygląda redukcja, tyle że tym razem przesuwamy drążek w tył.




Wygoda obsługi ciężarówki z AS-Tronikiem to nie tylko teoria. To naprawdę przemyślane i pewne w działaniu urządzenie. Zalety przekładni DAF Trucks Polska zaprezentował swoim handlowcom i dziennikarzom „ciężkiej” prasy na torze wyścigowym zorganizowanym na dawnym lotnisku wojskowym w Kamieniu Śląskim koło Opola oraz na okolicznych drogach, w tym na przebiegającym nieopodal autostrady A4. „Wspinaczkowe” możliwości mogliśmy sprawdzić wjeżdżając na Górę św. Anny. Zarówno podczas prób na pasie startowym, jak i na drogach AS-Tronic niezależnie od mocy silnika zdał znakomicie egzamin. Najwięcej dyskusji wzbudzał, nie po raz pierwszy zresztą, system wybierania trybu pracy skrzyni przy pomocy wspomnianego już pokrętła za drążkiem. Oczywiście to rozwiązanie wymaga przyzwyczajenia i zmiany nawyków nabytych za kierownicą innych samochodów, niemniej wydaje się, że w nocy to pokrętło mogłoby być lepiej oświetlone lub podświetlone.
AS-Tronic w DAF-ach bardzo szybko i płynnie zmienia biegi i co zrozumiałe wydaje się, że robi to coraz bardziej elegancko wraz ze wzrostem mocy silnika. No cóż, moment obrotowy... Naszą wątpliwość wzbudza jedynie funkcja kick-down w trybie zautomatyzowanej zmiany przełożeń. Chyba jednak elektronika wciąż za długo przetwarza tu otrzymywane prawą nogą kierowcy informacje. Ta chwila zastanawiania się komputerka może kogoś dużo kosztować. To jednak nie jest przytyk dotyczący tylko DAF-a, bo podobnie reagują tu AS-Troniki montowane w pojazdach innych producentów ciężarówek. W tym przypadku wciąż jeszcze szybszy jest kierowca, przechodzący na tryb manualny i sam redukujący przełożenia. Wydaje się jednak, że już w ciągu najbliższych lat i w tej konkurencji maszyna okaże się lepsza. Oczywiście z pożytkiem dla człowieka. Podobnie jak inni holenderski producent liczy na szybki wzrost sprzedaży aut z takimi skrzyniami, także na naszym rynku, który wciąż jest, niestety, rynkiem, na którym rządzi cena. Czy warto kupować pojazd z AS-Tronikiem? Po skrupulatnym podliczeniu uciułanych dzięki niemu oszczędności okazuje się, że chyba warto. Kierowcy z pewnością szybko to rozwiązanie polubią.


Pozdrawiam Minimus123
04/05/2011 06:00 PM
Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości
Sponsor forum: EKLOCKI.NET - Sklep z klockami LEGO Warszawa