W tym poradniku postaram się wytłumaczyć w jak dość prosty sposób zamiast modelować detale do gry użyć techniki Normal Map. Oczywiście poniższa nowa nie jest i od ładnych kilku lat ma zastosowanie w ETS2/ATS. Zaznaczam że ma jedynie zastosowanie do detali które są dość płaskie i niezbyt szczegółowe, gdy bardziej zamiast faktycznego efektu 3D chcemy po prostu oszukać oko nadając wrażenie trójwymiarowości. Czyli idealnie sprawdzi się we wszelkiego typu tablicach rejestracyjnych, tabliczkach, emblematach itp, choć pamiętam że w ten sposób kiedyś wykonałem klamrę zamknięcia do naczepy

. Jak widać można. W związku z tym że od dawna nie gram dla poniższego poradnika musiałem sobie wszystko przypomnieć co łatwe nie było, bo zmiany w grze i upływ czasu robi swoje. W poradniku pominę zagadnienia związane z pracą w zmodelerze gdyż jestem w tej dziedzinie amatorem a po drugie wszyscy by się pospali czytając kolejne linijki tekstu. nie będzie to także poradnik z obsługi programów graficznych. Tyle przydługim tytułem wstępu, więc do dzieła.
Przykładem będzie tablica rejestracyjna do ATSa, na której będziemy chcieli uzyskać efekt trójwymiarowości (wypukłości) liter i kilka przetłoczeń w postaci czterech nitów. Do ćwiczenia będzie potrzebny program graficzny ( w moim wypadku Photoshop w wersji CS6) oraz narzędzie (wtyczka)
NVIDIA Texture Tools do pobrania z tego linku.
https://developer.nvidia.com/nvidia-text...photoshop. Czy wtyczka działa w nowszych wersjach PSa nie wiem, nie sprawdzałem. Użytkownicy Gimpa muszą kombinować ;P.
1. W zmodzie lub blenderze musicie stworzyć prostokąt, umieścić na modelu w miejscu tablicy rejestracyjnej.
2. Tworzycie prostą grafikę na kilku warstwach, pobrałem prosty element graficzny z netu, następnie dowolną czcionką (taką jaka akurat była pod ręką) stworzyłem napis. dodałem cztery czarne nity. Ważne by pracować na warstwach, Dlaczego wyjaśnię później. Oto progres pracy z wyświetleniem poszczególnych warstw.
Na koniec mała uwaga. Pewnie zastanawiacie się czemu na ostatniej grafice nie ma czarnych nitów ? Otóż by było trudniej mają one być jedynie przetłoczeniem na tablicy rejestracyjnej. Ot tak by było ciekawiej

.
3. Następnie wyłączacie wszystkie warstwy które mają być niewidoczne (czyli nie będzie na nich efektu trójwymiarowego), scalacie warstwy, wchodzicie w zakładkę
filtr>NVIDIA Tools>NormalMapFilter
Ustawiacie w przybliżeniu wszystko jak na powyższym ss. Są dwie techniki których można zamiennie używać. Pierwsza to powyższe ustawienia, druga to zaznaczenie invert x, invert y, zmiana na sample 7x7, zostawienie domyślnej skali 2.2 (dla potrzeb tablicy ustawiłem 6), zaznaczenie Biased RGB. Generalnie dla większych elementów dokładność wedle oryginalnej grafiki nie musi być tak restrykcyjnie przestrzegana, wtedy efekt trójwymiarowości lepszy. W przypadku małych elementów większa dokładność wskazana.
Oto efekt.
I bezpośrednie porównanie, grafika właściwa vs normal map.
Zapisujecie grafikę jako np plate_n.dds.
4. Wyłączacie warstwę uv i zapisujecie tablicę rejestracyną jako dds. np plate.dds z takimi ustawieniami jak normal map.
5. Teraz pozostają dwie grafiki, które należy wrzucić na model. Po pierwsze tworzycie mat według poniższego wzoru. Nie zapomnijcie o tobj

.
Cytat:material : "eut2.dif.spec.add.env.nofresnel.tsnmap" {
texture[0] : "/vehicle/truck/kenworth_w900/plate.tobj"
texture_name[0] : "texture_base"
texture[1] : "/vehicle/truck/kenworth_w900/plate_n.tobj"
texture_name[1] : "texture_nmap"
texture[2] : "/material/environment/vehicle_reflection.tobj"
texture_name[2] : "texture_reflection"
diffuse : { 1 , 1, 1 }
specular : { 1 , 1 , 1 }
shininess : 250
env_factor : { 0.477627 , 0.477627 , 0.477627 }
Poniższe ustawienia pozostawiłem domyślne, można się nimi pobawić wedle życzeń. ja nie miałem czasu na pierdolety więc jest domyślnie.
diffuse : { 1 , 1, 1 }
specular : { 1 , 1 , 1 }
shininess : 250
Na sam koniec porównanie tablicy bez efektu i z efektem trójwymiarowości.
Oczywiście efekt można zwiększyć, mi wyszedł subtelnie i pewnie będą tacy którzy nie zauważą różnicy. Zapewniam że efekt na polskiej czcionce jest znacznie lepszy

.
Ten sam efekt na gotowej tablicy z netu. Ma ona co prawda wypukłości co może wyglądać lepiej niż moja dłubanka

.
Także wszystko zależy od waszej fantazji.
BTW, do polskich tablic rejestracyjnych polecam czcionkę arklas.
Pobieranie Modyfikacji:
Goście nie widzą linków. Proszę, zarejestruj się TUTAJ, żeby zobaczyć ukrytą treść .
Oczywiście jak pisałem wcześniej, technika nie musi ograniczać się do tablic rejestracyjnych. W ten sposób powstają także wszelkiej maści emblematy. Oto mała próbka.
A także boczne napisy na oponach.
Nie zezwalam na kopiowanie całości lub części powyższego poradnika poza forum etrucks.pl.
Faktycznie Normal Map, stoi jak wół w PSie. Dzięki Kazan za sprostowanie

.
Jeśli coś jest niejasne to proszę pisać, jeśli wiem to odpowiem.
Dziękuję za uwagę

. Pozdrawiam.